W gminie Baranów nie chcieli lotniska, ale w wyborach poparli PiS. Tymczasem CPK zyskuje wsparcie

Aż 56,2 proc. głosów zebrali kandydaci PiS w eurowyborach w gminie Baranów, gdzie ma powstać Centralny Port Komunikacyjny. Co ciekawe, w tej gminie mieszkańcy sprzeciwiali się budowie lotniska popieranego przez PiS. Są też nowe informacje dotyczące samego portu - Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych IATA pomoże w jego zaplanowaniu.
Zobacz wideo

Na kandydatów PiS w wyborach do Parlamentu Europejskiego zagłosowało 1011 z 1799 wyborców w gminie Baranów. Dało to poparcie na poziomie 56,2 proc. Te dane nie są zaskoczeniem w tym sensie, że PiS w cuglach wygrywa w tej gminie od lat. Przykładowo, w 2015 r. w wyborach do Sejmu zebrał tam ponad 49 proc. głosów, a kilka miesięcy wcześniej w pierwszej turze wyborów prezydenckim w tej gminie 45 proc. głosujących wsparło Andrzeja Dudę. 

Wyniki niedzielnych wyborów w gminie Baranów wskazują natomiast, że rządowe plany budowy tam Centralnego Portu Komunikacyjnego raczej nie zaszkodziły poparciu PiS. To o tyle warte uwagi, że rok temu w referendum mieszkańcy tej gminy w 84 proc. sprzeciwili się budowie u nich CPK. Przy blisko 50-procentowej frekwencji (wyższej niż w niedzielnych eurowyborach) dało to raczej jasny sygnał, co myśli się tam o wielkiej inwestycji. 

.. PKW

CPK ze wsparciem 

Tymczasem Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych IATA oraz spółka Centralny Port Komunikacyjny powołały wspólnie Komitet Konsultacyjny. Ten pomoże w zaplanowaniu nowego lotniska, m.in. przy weryfikacji założeń koncepcyjnych CPK czy uzgodnieniu ich z potrzebami przewoźników

W skład komitetu wejdą przedstawiciele linii lotniczych, którzy planują korzystać z nowego lotniska. Oprócz linii dotychczas operujących z Lotniska Chopina oraz innych sieciowych przewoźników będą to również tzw. linie niskokosztowe i cargo.

Nie da się dobrze zaplanować lotniska, nie pytając się o zdanie tych, którzy będą z niego korzystać, czyli przede wszystkim przewoźników lotniczych. Konsekwentnie budujemy bazę wiedzy, która posłuży nam do przygotowania planu generalnego, czyli masterplanu Portu Lotniczego Solidarność

- powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z bliskiej współpracy z CPK przy tym kluczowym projekcie dla transportu lotniczego w Europie. Według prognoz, europejski popyt na podróże wzrośnie do 2037 r. o ok. 50 proc., dlatego niezbędna jest budowa infrastruktury, która będzie w stanie na to zapotrzebowanie odpowiedzieć. Cieszymy się, że poprzez projekt CPK możemy zaoferować pasażerom rozwiązanie, na które czekają

- wskazał wiceprezes IATA odpowiedzialny za Europę Rafael Schvartzman.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów, zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK ma zostać otwarty w 2027 r.

Zobacz wideo