Zgodnie z komunikatem CPK zakończyły się rozmowy w sprawie przebiegu kolejowych linii dużych prędkości, które mają prowadzić do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Konsultacje przeprowadzone zostały w pięciu województwach: mazowieckim, łódzkim, dolnośląskim, wielkopolskim i kujawsko-pomorskim. We wrześniu spotkania w sprawie kolei odbędą się w następnych siedmiu regionach.
Program Kolejowy CPK przewiduje, że dzięki budowie linii kolei dużych prędkości z Torunia do Warszawy podróż pociągiem zajmie nam tylko półtorej godziny, a z Bydgoszczy do stolicy - około dwóch godzin. Ze wstępnych ustaleń wynika, że w województwie kujawsko-pomorskim powstanie 168 kilometrów nowych linii, w województwie wielkopolskim - 196 km, na Dolnym Śląsku - 119 km, w województwie łódzkim 219 km, a na Mazowszu - 334 km. Pociągi mają poruszać się przy prędkości eksploatacyjnej 250 km/h.
Pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild przyznał: Mamy zamiar kontynuować konsultacje w ramach II etapu zaplanowanych w kolejnych województwach. Kolejne rozmowy mają odbyć się w województwach: śląskim, małopolskim, świętokrzyskim, podkarpackim, lubelskim, warmińsko-mazurskim i podlaskim.
W województwie kujawsko-pomorskim nowe połączenia powstaną na trasie CPK-Grudziądz-Warlubie, które są fragmentem połączenia między Warszawą, CPK i Trójmiastem. Dodatkowo powstanie odgałęzienie na trasie Nakło nad Notecią-Złotów-Okonek, która stanowi przedłużenie połączenia kolejowego w kierunku Koszalina i Kołobrzegu.
W Wielkopolsce powstanie przede wszystkim połączenie Warszawa-CPK-Łódź-Kalisz-Poznań. Przy zakładanej prędkości eksploatacyjnej 250 km/h pociągi z Poznania do Łodzi przejadą w godzinę i pięć minut (obecnie ten czas wynosi trzy godziny i 20 minut), z Poznania do CPK w godzinę i 40 minut, a do Warszawy poniżej dwóch godzin.
W województwie mazowieckim planowana jest budowa najdłuższej, bo wynoszącej 344 km trasy nowych linii kolejowych. Inwestycja ma dotyczyć tras Warszawa-CPK-Łódź-Poznań oraz CPK-Płock-Grudziądz. Dodatkowo modernizacja obejmie odcinek linii numer 29 z Ostrołęki, przez Łomżę aż do Giżycka. Pociągi poruszające się z prędkością 250 km/h przejadą z Warszawy do Łodzi w 50 minut, do Gdańska w dwie godziny, a do Poznania w godzinę i 55 minut.
W województwie łódzkim nowe, szybkie linie powstaną na trasie Warszawa-CPK-Łódź-Sieradz-Poznań oraz Sieradz-Wieruszów. Umożliwi to mieszkańcom Łodzi przejazd od Wrocławia w czasie około godziny, a do CPK w 35 minut.
Na Dolnym Śląsku nowe linie dotyczą tras Warszawa-Wrocław-Wałbrzych-granica polsko-czeska z połączeniem do Pragi. Z Wrocławia do Wałbrzycha podróż skróci się do 45 minut, do Warszawy do godziny i 50 minut, a do Pragi wyniesie już tylko dwie godziny i 30 minut (zamiast obecnych pięciu godzin).
Kolejowy Program CPK planuje budowę ponad 1600 km nowych linii biegnących z 10 kierunków do Centralnego Portu Komunikacyjnego i Warszawy. Zakończenie inwestycji kolejowych planowane jest do końca 2040 roku. Nowe linie kolejowe powstaną dzięki modernizacji istniejących fragmentów infrastruktury lub budowy całkiem nowych odcinków.