Gdzie powstaną nowe linie kolei dużych prędkości? Z Warszawy do Gdańska w dwie godziny

Centralny Port Komunikacyjny udostępnił na swojej stronie informacje dotyczące zakończenia pierwszego etapu regionalnych konsultacji dotyczących przebiegu linii kolejowych dużych prędkości. Planowana budowa obejmuje aż pięć województw.
Zobacz wideo

Zgodnie z komunikatem CPK zakończyły się rozmowy w sprawie przebiegu kolejowych linii dużych prędkości, które mają prowadzić do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Konsultacje przeprowadzone zostały w pięciu województwach: mazowieckim, łódzkim, dolnośląskim, wielkopolskim i kujawsko-pomorskim. We wrześniu spotkania w sprawie kolei odbędą się w następnych siedmiu regionach.

Program Kolejowy CPK. Nowe linie dużych prędkości - na jakich odcinkach?

Program Kolejowy CPK przewiduje, że dzięki budowie linii kolei dużych prędkości z Torunia do Warszawy podróż pociągiem zajmie nam tylko półtorej godziny, a z Bydgoszczy do stolicy - około dwóch godzin. Ze wstępnych ustaleń wynika, że w województwie kujawsko-pomorskim powstanie 168 kilometrów nowych linii, w województwie wielkopolskim - 196 km, na Dolnym Śląsku - 119 km, w województwie łódzkim 219 km, a na Mazowszu - 334 km. Pociągi mają poruszać się przy prędkości eksploatacyjnej 250 km/h.

Pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild przyznał: Mamy zamiar kontynuować konsultacje w ramach II etapu zaplanowanych w kolejnych województwach. Kolejne rozmowy mają odbyć się w województwach: śląskim, małopolskim, świętokrzyskim, podkarpackim, lubelskim, warmińsko-mazurskim i podlaskim.

Czas przejazdu skróci się od kilku minut do kilku godzin

W województwie kujawsko-pomorskim nowe połączenia powstaną na trasie CPK-Grudziądz-Warlubie, które są fragmentem połączenia między Warszawą, CPK i Trójmiastem. Dodatkowo powstanie odgałęzienie na trasie Nakło nad Notecią-Złotów-Okonek, która stanowi przedłużenie połączenia kolejowego w kierunku Koszalina i Kołobrzegu.

W Wielkopolsce powstanie przede wszystkim połączenie Warszawa-CPK-Łódź-Kalisz-Poznań. Przy zakładanej prędkości eksploatacyjnej 250 km/h pociągi z Poznania do Łodzi przejadą w godzinę i pięć minut (obecnie ten czas wynosi trzy godziny i 20 minut), z Poznania do CPK w godzinę i 40 minut, a do Warszawy poniżej dwóch godzin.

W województwie mazowieckim planowana jest budowa najdłuższej, bo wynoszącej 344 km trasy nowych linii kolejowych. Inwestycja ma dotyczyć tras Warszawa-CPK-Łódź-Poznań oraz CPK-Płock-Grudziądz. Dodatkowo modernizacja obejmie odcinek linii numer 29 z Ostrołęki, przez Łomżę aż do Giżycka. Pociągi poruszające się z prędkością 250 km/h przejadą z Warszawy do Łodzi w 50 minut, do Gdańska w dwie godziny, a do Poznania w godzinę i 55 minut.

W województwie łódzkim nowe, szybkie linie powstaną na trasie Warszawa-CPK-Łódź-Sieradz-Poznań oraz Sieradz-Wieruszów. Umożliwi to mieszkańcom Łodzi przejazd od Wrocławia w czasie około godziny, a do CPK w 35 minut.

Na Dolnym Śląsku nowe linie dotyczą tras Warszawa-Wrocław-Wałbrzych-granica polsko-czeska z połączeniem do Pragi. Z Wrocławia do Wałbrzycha podróż skróci się do 45 minut, do Warszawy do godziny i 50 minut, a do Pragi wyniesie już tylko dwie godziny i 30 minut (zamiast obecnych pięciu godzin).

Kolejowy Program CPK planuje budowę ponad 1600 km nowych linii biegnących z 10 kierunków do Centralnego Portu Komunikacyjnego i Warszawy. Zakończenie inwestycji kolejowych planowane jest do końca 2040 roku. Nowe linie kolejowe powstaną dzięki modernizacji istniejących fragmentów infrastruktury lub budowy całkiem nowych odcinków.

Więcej o: