Zakopianka. Drogowcy przebili się pod górą Luboń Mały. Tunel na S7 będzie najdłuższy w Polsce

Prawa nitka tunelu na odcinku S7 Naprawa - Skomielna Biała została przebita - podał krakowski oddział GDDKiA. Inwestycja kosztuje prawie miliard złotych. Kierowcy będą musieli jednak jeszcze poczekać, zanim pojadą nową trasą.

W środę około 11:30 spotkały się dwie ekipy, które drążyły tunel pod górą Luboń Mały od strony północnej i południowej. Tym samym prawa nitka tego tunelu została przebita.

GDDKiA: Nitka tunelu w ciągu zakopianki przebita

Drążenie tunelu trwało 2 lata i 5 miesięcy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pokazała nagranie z momentu przebicia. Na miejscu był minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Tunel to część budowanego fragmentu S7, który połączy Kraków z Zakopanem - czyli trasy, która zastąpi obecną, często zakorkowaną popularną zakopiankę. Dokładnie znajduje się na odcinku Naprawa - Skomielna Biała, pod górą Luboń Mały w Beskidzie Wyspowym. Jego wykonawcą jest firma Astaldi, a inwestycja kosztuje blisko miliard złotych (968 mln).

Prace rozpoczęły się 6 marca 2017 r. w Naprawie, od prawego portalu północnego. Wykonywano je bez przerw i postojów - 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. GDDKiA tłumaczy to "względami technologicznymi i bezpieczeństwa". Drążenie lewej nitki tunelu trzeba było opóźnić. Obecnie przekopano się na długości 1184 m, co znaczy, że wydrążono około 62 proc. planowanej całości.

Docelowo ruch ma się odbywać w tych dwóch komorach. W każdej w jedną stronę. Obie mają mieć po 2060 metrów długości (z czego około 1900 metrów pod samą górą, resztę w wykopie, który zostanie zasypany). To będzie najdłuższy tego typu tunel w Polsce. Kierowcy mają nim pojechać w marcu 2021 roku.

S7 z Krakowa w kierunku Zakopanego w budowie

Tunel to część powstającej prawie 17-kilometrowej trasy S7 Lubień - Chabówka. Składa się ona z trzech odcinków:

- Lubień - Naprawa o długości 7,6 km, GDDKiA podaje, że "aktualnie trwają zintensyfikowane prace budowlane, by jeszcze tym roku dopuścić do ruchu po jednej jezdni w dwóch kierunkach";

- Naprawa - Skomielna Biała - ten odcinek ma 3 km długości, z czego ponad 2 km stanowić będzie opisywany tunel;

- Skomielna Biała - Chabówka o długości 6,1 km. Ten ostatni odcinek został już oddany do ruchu 28 września.

Ten ostatni odcinek został już oddany do ruchu 28 września. Nie bez problemów. Okazało się, że oddanie 6 km trasy ekspresowej nie rozwiązało to problemów z korkami, o których w kontekście zakopianki słyszymy od lat. Spowodowane to było tym, że kierowcy jadący w stronę Krakowa, by wrócić na "starą" zakopiankę, muszą na rondzie w Skomielnej Białej ustąpić pierwszeństwa wszystkim tym, którzy przemieszczają się w kierunku stolicy Tatr. 

Koszt całości budowy S7 od Lubnia do Rabki ma wynieść ponad 2,1 mld zł. Planowany termin ukończenia do 2021 rok.

Więcej o: