Transport. Analitycy: W 2022 r. zabraknie w Polsce aż 200 tys. kierowców

Jak wynika z raportu PwC na temat branży transportowej, za 3 lata w Polsce będzie brakować 200 tys. kierowców, teraz jest to 100 tys. Jedynym realnym rozwiązaniem jest zatrudnienie kierowców z zagranicy oraz automatyzacja.
Zobacz wideo

Opracowane przez PwC w partnerstwie z Santander Bank Polska, DAF i Uber sprawozdanie "Transport przyszłości. Raport o perspektywach rozwoju transportu drogowego w latach 2020-2030" nie pozostawia złudzeń. Liczba kierowców zawodowych cały czas będzie się zmniejszać. Na razie jedynym wyjściem jest zatrudnianie obcokrajowców, gdyż automatyzacja to melodia przyszłości.

Transport. W 2022 roku będzie brakować 200 tys. kierowców. Liczba będzie cały czas rosnąć

- Sektor transportu i logistyki generuje ok. 6 proc. polskiego PKB. Pełni także istotną rolę pod względem wpływów budżetowych i jest ważnym pracodawcą. Jednak dynamika zatrudnienia w sektorze wyraźnie nie dotrzymuje kroku rosnącemu popytowi. Tym samym pogłębia się problem niewystarczającej liczby kierowców. Stanowi to poważny problem i barierę w rozwoju branży - tłumaczy analityk sektora automotive w Santander Bank Polska Martyna Dziubak. 

W 2019 r. skalę niedoboru kierowców zawodowych w sektorze transportu drogowego szacowano na ok. 100 tys. Według raportu za blisko 3 lata luka ta będzie już dwukrotnie wyższa. Przy utrzymaniu wzrostu rynku na prognozowanym dotychczasowym poziomie oraz zakładając, że zapotrzebowanie utrzyma się na zbliżonym do obecnego poziomie (20 proc.), całkowity niedobór kierowców w branży sięgnie blisko 200 tys.
w 2022 r., wobec całkowitego zapotrzebowania wynoszącego ok. 950 tys. pracowników.

Skąd te negatywne prognozy? Wpływ na to miał prężny rozwój branży transportowej, ale także niekorzystna struktura wieku kierowców. W 2016 r. w Polsce było 4,2 mln osób uprawnionych do jazdy ciężarówkami, z czego tylko 17 proc. stanowili kierowcy poniżej 35. roku życia. W najbliższym czasie czekają nas kolejne fale odejść na emeryturę. Problemem branży jest również maskulinizacja zawodu, gdyż kobiety stanowią 0,5 proc. wśród uprawnionych.

Jak wynika z danych raportu, sytuacja z 2022 r. będzie stanowić przedsmak dużo większych problemów. Do 2030 r. z rynku może ubyć nawet 40 proc. obecnych kierowców, tylko w związku z osiąganiem przez nich wieku emerytalnego

Raport PwC: Firmy transportowe muszą postawić na kierowców zagranicznych 

Jedynym realnym rozwiązaniem tych problemów jest obecnie jest zatrudnienie kierowców zza wschodniej granicy kraju. Główny Inspektorat Transportu Drogowego podał, że Ukraińcy i Białorusini stanowią odpowiednio 72 proc. i 24 proc. obcokrajowców w branży. W najbliższych latach procent obcokrajowców wśród kierowców w polskich firmach transportowych powinien sukcesywnie rosnąć.

Na razie nierealnym rozwiązaniem jest automatyzacja. Eksperci wskazują, że może ona przynieść efekty dopiero za 5-10 lat. Wtedy to, co czwarty kierowca będzie mógł być zastąpiony przez automat. W 2030 r. liczba ta z kolei wzrośnie do 50 proc. 

Czytaj także: Jest niecałe 100 km, a będzie ponad 700. Kierowcy w Polsce mają jechać Via Carpatia już w 2025 r.

Więcej o:
Komentarze (5)
Transport. Analitycy: W 2022 r. zabraknie w Polsce aż 200 tys. kierowców
Zaloguj się
  • Wizard Marco

    Oceniono 2 razy 2

    Czyli co? Że kierowca powyżej 35 lat to już za stary by jeździć? Poza tym co się dziwicie? Za korki, wypadki na trasie, opóźnienia w załadunku, głupotę pracowników winę ponosi kierowca. Wiecznie spóźniony, wiecznie w niedoczasie. I dziwić się potem, że kierowcy odchodzą z zawodu.

  • Tadeusz Urbańczyk

    Oceniono 1 raz 1

    Jak zapłacą godziwe podstawy po min.6tyś za tą ciężką pracę i rozłąkę z rodziną za lata młode na drogach stracone aby godnie na emeryturze czy chorobowym przeżyć to kierowcy będą się garnąć.

  • Wlodzimierz Wieczorek

    Oceniono 3 razy 1

    Może by tak zacząć płacić. Ja poganiam sukę w USA $ 2400 - $2700 na TYDZIEŃ, zacznijcie frajerzy płacić to znajdą się chętni.

  • zigzaur

    Oceniono 2 razy 0

    Narzekają na brak kierowców a prawko za głupie 3 promile odbierają?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX