Jak podaje cyfrowa.rp.pl na podstawie danych IDC, w III kwartale br. producenci sprzedali w Polsce 2,46 mln smartfonów, co stanowi spadek o 2,2 proc. względem poprzedniego roku. Z problemem kurczącego się rynku poradził sobie tylko jeden z producentów - Xiaomi, które zanotowało prawie 5 proc. wzrostu sprzedaży.
Samsung najpopularniejszą marką smartfonów w Polsce. Xiaomi goni Huawei
Trójka najpopularniejszych producentów smartfonów na krajowym rynku pozostała w III kwartale niezmienna. Na pierwszym miejscu znajduje się Samsung, który ma 39,7 proc. udziałów w rynku. Koreańska spółka od kilku lat dominuje na naszym rynku, ale, co ciekawe, w II kwartale br. potentat posiadał 41,9 proc. udziałów w rynku, stracił więc ponad 2 proc.
Na drugim miejscu znajduje się Huawei (23,5 proc.), który w ostatnich miesiącach zmagał się z kryzysem wizerunkowym związanym z podejrzeniami o szpiegostwo. Względem ubiegłego chińska firma straciła prawie 10 proc. Problemy Huawei wykorzystuje Xiaomi, które zwiększyło udziały w polskim rynku do 16,2 proc., ugruntowując pozycję na podium. Na dalszych pozycjach znajduje się Apple oraz Motorola.
Dowiedz się więcej: Sprzedaż iPhone'ów spada, a Apple i tak bije rekord. Tim Cook ma nową kurę znoszącą złote jajka?
Spadki udziałów Samsunga oraz tak szybki rozwój Xiaomi może wynikać przede wszystkim z działań operatorów telekomunikacyjnych, którzy w wielkim stopniu decydują o rynku smartfonów, oferując konkretne modele klientom. Operatorzy prawdopodobnie nie chcą dopuścić do zbyt dużej dominacji Samsunga.
Co ciekawe, wyniki z III kwartału br. przyniosły odwrócenie pewnego trendu. Dotychczas to Polska była jednym z wyjątków na kurczącym się rynku smartfonów. Tym razem jednak globalna sprzedaż urządzeń tego typu wzrosła o 2 proc. do 366,3 mln (wg Strategy Analytics), natomiast w Polsce odnotowano spadki na podobnym poziomie.