Volkswagen manipulował wskaźnikami emisji spalin. Rekordowa kara od UOKiK za "dieselgate"

Volkswagen Group Polska otrzymał od UOKiK rekordową karę w historii. VW, o ile decyzję Urzędu podtrzyma sąd, będzie musiał zapłacić aż 120 mln zł za tzw. aferę "dieselgate", czyli manipulowanie poziomem spalin emitowanym przez samochody.

>>> Zobacz także: Diesel szkodliwy dla środowiska? Ekspert wyjaśnia na jakim poziomie jest dzisiejsza technologia

Zobacz wideo

Volkswagen znów ponosi odpowiedzialność za to, że jego samochody wydawały się bardziej ekologiczne, niż było to w rzeczywistości. W producenta ponownie uderzyła bowiem afera "dieselgate". Tym razem za sprawą UOKiK, który wydał decyzję o rekordowej, wynoszącej 120 mln zł, karze nałożonej na Volkswagen Group Polska.

Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji zarzuca VW "wprowadzenie w błąd co do poziomu emisji spalin i kierowanie wytycznych skutkujących odrzuceniem reklamacji."

To najwyższa kara w historii UOKiK za naruszenie praw konsumentów. 

VW z kolejną karą od europejskiego urzędu

- Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest kolejnym organem ochrony konsumentów w Europie, który wydał decyzję w tej sprawie. Volkswagen manipulował wskaźnikami emisji spalin - wprowadzał konsumentów w błąd, twierdząc, że jego pojazdy są przyjazne środowisku. Rośnie świadomość ekologiczna Polaków, więc wiele osób mogło celowo wybierać samochody, które emitują mniejsze ilości szkodliwych substancji - mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Dieselgate - w laboratorium lepiej niż na drodze 

W oświadczeniu UOKiK czytamy, że  koncern Volkswagen stosował w samochodach Volkswagen, Audi, Seat i Skoda produkowanych po 2008 r. oprogramowanie do sterowania silnikiem EA 189 EU 5. W warunkach testowych pozwalało ono zaniżać wartość emisji tlenków azotu. To oprogramowanie rozpoznawało, że samochód znajduje się na stanowisku kontrolnym i obniżało emisję tlenków azotu.

Podczas normalnej jazdy była ona wyższa. Wartości te znacznie odbiegały od tych deklarowanych konsumentom w materiałach reklamowych i w dokumentach homologacyjnych. Zostali oni więc wprowadzeni w błąd. Co więcej, koncern wystosował wytyczne dla dealerów, zgodnie z którymi mieli oni nie uwzględniać zasadnych reklamacji konsumentów związanych z poziomem emisji tlenków azotu.

Kara UOKiK nie jest prawomocna. Producent samochodów może odwołać się do sądu. 

Więcej o:
Komentarze (58)
Volkswagen manipulował wskaźnikami emisji spalin. Rekordowa kara od UOKiK za "dieselgate"
Zaloguj się
  • ssc1

    Oceniono 20 razy 12

    Rzoumiem, że UKOiK przekaże pieniądze nabywcom tych aut.
    To oni sa poszkodowani przecież. Pieniądze należą się poszkodowanym wszakże.

    W przeciwnym przypadku jeśli Państwo zamierza czerpać korzyści z przestępstwa VW, stawia się wpozycji współprzestępcy....

  • aqua7x

    Oceniono 12 razy 10

    a dlaczego nie zarzadzili konkretnek kwoty do zwrotu kazdemu nabywcy wadliwego auta?

    czyli co? ludzie zaplacili... a panstwo wezmie rekompensate dla siebie?

  • fruqo3

    Oceniono 7 razy 5

    UOKiK nałożył na VW Polska rekordową karę 120 000 000 złotych, która podreperuje budżet pana Morawieckiego, a oszukanym przez VW klientom pokazuje wała. Fajnie...

  • tumaxer

    Oceniono 3 razy 3

    A kiedy to było? 2 lata temu sie tego dowiedzieliśmy? Wtedy UOKiK miał to gdzieś, ale teraz rząd potrzebuje kasy na pińcet, więc kara musi być rekordowa. Wszystkie kolejne też będą rekordowe, a co.

  • blahblah69

    Oceniono 5 razy 3

    Aaa, słyszałem dzis w radio reklame tej firmy chwalącą "najnowsze zaawansowane technologie" ...

  • ps11111ps

    Oceniono 7 razy 3

    Czy zawarli ta kare w projekcie budżetu na 2020? Co roku beda kogoś karac by zasypac dziury?

  • grzegorzbrzencz

    Oceniono 2 razy 2

    Kara w porównaniu do innych państw jest śmiesznie niska. Jak od jakieś bananowej Republiki Ludowej. A znając stan rzeczy to Volkswagen się od niej wybroni w Polsce albo znacząco obniży.

  • z.04.2019

    Oceniono 4 razy 2

    Teraz jeszcze podatnika ukarać dodatkowym,wyższym podatkiem i budżet będzie zrównoważony w 2020. Przynajmniej na papierze w MF.

  • rufuz

    Oceniono 10 razy 2

    Teraz VAG zrobi wielka wyprzedaz i "Janusze" rzuca sie masowo do salonow. Przyjelo sie powszechnie ze VAG robi dobre auta tymczasem przynajmniej dwa silniki VAG to jedne z najgorszych w historii motoryzacji. Wciskaja stare modele audi w opakowaniu tandetnego Seata lub bezpolciowej skody.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX