Hamburgery i kebab mają konkurencję. Pizza nowym daniem narodowym Polaków

Pizza bije w Polsce rekordy popularności. Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że to nowe polskie danie narodowe. Skąd ta popularność? Polacy coraz częściej jedzenie zamawiają online. Według ekspertów w ciągu najbliższych lat ten rynek czeka gigantyczny rozwój.

>>> Zobacz najnowszy odcinek programu "Studio Biznes". Goście Łukasza Kijka wyjaśniają jak działa dziedziczenie długów i w jaki sposób ustrzec się przed niską emeryturą

Zobacz wideo

Polska znajduje się wśród krajów, w których pizza, tradycyjne włoskie danie, cieszy się największą popularnością. Stanowi 54,9 proc. zamówień składanych online - wynika z zestawienia opublikowanego przez "Rzeczpospolitą".

Pizza popularniejsza od hamburgera

Polacy jedzący poza domem najczęściej wybierają właśnie pizzerie - odwiedza je 68 proc. badanych. Lokale typu fast-food znajdują się na drugim miejscu z wynikiem 65 proc., a restauracje na trzecim z wynikiem 52 proc. Nieco mniejszą popularnością cieszą się kawiarnie (49 proc.). Po kebab sięga 42 proc. ankietowanych.

Z badań GfK opublikowanych przez dziennik wynika, że średni rachunek za pizzę wynosi 42 zł. W Polsce przybywa też lokali sprzedających włoskie danie - głównie tych działających poza ogólnopolskimi czy światowymi sieciami.

Czytaj tęż: Właściciel Pyszne.pl przejmuje Just Eat. Dzięki fuzji powstanie branżowy gigant

Według indeksu Pizza Index, w Polsce jedna pizzeria przypada średnio na 4380 mieszkańców. Z badań firmy analitycznej PMR przeprowadzonych w 2019 roku wynika z kolei, że pizza cieszy się największą popularnością wśród osób młodych (do 30 lat) oraz wśród rodzin z dziećmi. Najrzadziej ten typ lokalu odwiedzają turyści i obcokrajowcy.

Polacy kupują jedzenie przez internet

Właściciele pizzerii lepsze wyniki sprzedaży odnotowują w dużej mierze dzięki wzrostowi zamówień żywności przez internet. W Polsce jedzenie na dowóz zamawia już 25 mln osób.

Z raportu PizzaPortal.pl "Klikasz i jesz. Raport o rynku dostaw jedzenia w Polsce", cytowanego przez Portal Spożywczy wynika, że w naszym kraju rynek dostaw jedzenia rośnie ponad 6 proc. rok do roku. "Sam rynek zamówień online to prawie 0,9 mld zł i rośnie w tempie nawet 50 proc. rocznie. Polacy pokochali jedzenie na wynos. Z danych platformy wynika, że obecnie aż 86 proc. użytkowników internetu deklaruje, że zamawia jedzenie do domu lub miejsca pracy" - czytamy w serwisie.