Kiedy rozpoczęcie budowy CPK? Jest data oraz harmonogram prac na kolei

"W 2023 r. pierwsza łopata zostanie wbita nie tylko na terenie inwestycji, ale i na trasie wielu linii kolejowych prowadzących do CPK" - zadeklarował Mikołaj Wild, prezes spółki odpowiedzialnej za realizację portu. Podano również harmonogram prac na kolei.

Jak czytamy na stronie internetowej CPK, inwestycje kolejowe będą przygotowywane w pierwszej kolejności, żeby rozpocząć roboty budowlane w 2023 r. Harmonogram zakłada, że przed końcem 2023 r. powinny trwać: roboty ziemne, roboty budowlane (w zakresie wybranych branż), prace nad usuwaniem kolizji z infrastrukturą podziemną i przygotowywanie terenu do robót zasadniczych.

Celem spółki na najbliższe miesiące będzie przedstawienie dla wybranych linii rozwiązań technicznych, np. przeprowadzenia nowych linii kolejowych przez wytypowane obszary na estakadach lub w tunelach. W tym roku mają rozpocząć się pierwsze inwentaryzacje przyrodnicze, które będą stanowiły podstawę do wdrożenia procedury oceny oddziaływania inwestycji na środowisko, podano.

Zobacz wideo Prezydent Andrzej Duda: Budowa CPK będzie skutkować powstaniem 150 tys. miejsc pracy

Harmonogram budowy połączeń kolejowych do CPK

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) przedstawiła plan inwestycji kolejowych związanych z CPK na lata 2020-2034. Zakład on w tym roku rozpoczęcie prac przygotowawczych dla pięciu szlaków kolejowych o łącznej długości 563 km, podała spółka.

"Prace przygotowawcze ruszają już w tym roku dla pięciu szlaków kolejowych o łącznej długości 563 km:

  • Warszawa - CPK - Łódź - Sieradz - Wrocław- Wałbrzych - granica (Polska/Czechy)
  • Ostrołęka - Łomża
  • Trawniki - Krasnystaw - Zamość
  • Łętownia - Rzeszów
  • Chybie - Jastrzębie Zdrój - Godów - granica (Polska/Czechy)"

- wymieniono w komunikacie.

- Niektóre duże miasta, takie jak Jastrzębie-Zdrój i Łomża są dziś pozbawione połączeń kolejowych. Inwestycje kolejowe CPK, które zakładają walkę z wykluczeniem transportowym, są niepowtarzalną szansą na to, żeby przywrócić wreszcie kolej do wielu regionów w Polsce - powiedział członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych Piotr Malepszak, cytowany w materiale.

Na plan inwestycji kolejowych CPK składa się w sumie 12 tras, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych i 1 789 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest spółka CPK i które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r., przypomniano.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK jest w 100% własnością Skarbu Państwa.