Budowa odcinka autostrady A2 węzeł Lubelska - obwodnica obwodnicy Mińska Mazowieckiego kosztowała łącznie ok. 755 mln zł, z czego koszt robót wyniósł ok. 538 mln zł, a ok. 217 mln zł kosztowało m.in. wykonanie dokumentacji, wykup gruntów czy prace archeologiczne. Inwestycja została dofinansowana z funduszy Unii Europejskiej (kwotą blisko 330 mln zł).
Odcinek A2 powstawał około dwa lata - umowę na jego projekt i budowę GDDKiA podpisała z firmą Polaqua we wrześniu 2018 r.
Jak informuje GDDKiA, otwarcie odcinka autostrady A2 węzeł Lubelska - obwodnica obwodnicy Mińska Mazowieckiego pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy ze starej DK2 pomiędzy węzłem Halinów a Mińskiem Mazowieckim i skrócić czas przejazdu. Kierowcy skorzystają także z dwóch łącznic na węźle Lubelska w ciągu drogi ekspresowej S17 pomiędzy Siedlcami a Lublinem.
Odcinek ma po dwa pasy ruchu w każdą stronę, a także rezerwę pod ewentualną budowę trzeciego pasa w przyszłości. Na 15-kilometrowym fragmencie działać będzie jeden węzeł - Halinów. Na odcinku pomiędzy tym węzłem a początkiem obwodnicy Mińska Mazowieckiego, po obu stronach trasy, budowane są jeszcze Miejsca Obsługi Podróżnych
Korzystając z otwartego w piątek odcinka autostrady A2 należy pamiętać o tymczasowych utrudnieniach. Jak informuje GDDKiA, w związku z dalszą budową węzła Lubelska oraz sąsiedniego węzła Warszawa Wschód (Zakręt), na przecięciu przyszłej S17 z obecną DK2, aby dojechać do Warszawy jadąc od strony Siedlec trzeba będzie zjechać na węźle Halinów na stary przebieg DK2 (oznakowany jako DK92). Z kolei wyjazd z Warszawy w kierunku Siedlec poprowadzony zostanie przez DK2 do węzła Halinów i dalej autostradą. Natomiast kierowcy chcący z A2 podróżować w kierunku Lublina, będą jechać autostradą do węzła Lubelska i łącznicą dostaną się na S17. Będzie też możliwy wjazd na A2 od strony Lublina i S17.
Minie jeszcze kilka lat, zanim autostrada A2 na wschód od Warszawy będzie w całości gotowa. Na razie - poza otwartym w piątek odcinkiem, działa także autostradowa obwodnica Mińska Mazowieckiego. W marcu br. GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę kolejnego odcinka - o długości 12 km pomiędzy węzłami Kałuszyn (Ryczołek) i Groszki. Przewidywany termin ukończenia prac to jesień 2023 r. Następny w kolejności odcinek - 13 km pomiędzy węzłami Groszki i Gręzów, jest na etapie postępowania przetargowego na wybór wykonawcy robót. Kolejny - tj. od węzła Gręzów do węzła Siedlce Zachód (ok. 12,5 km) ma już umowę na projekt i budowę (podpisaną w kwietniu br.).
W przypadku pozostałego fragmentu blisko 100 km między Siedlcami a granicą z Białorusią, trwają prace nad koncepcją programową. GDDKiA zakłada, że będzie on gotowy dla kierowców w 2025 r.
Trwają także zaawansowane prace na zachód od otwartego w piątek odcinka A2, tj. na budowie Południowej Obwodnicy Warszawy (w ciągu drogi ekspresowej S2). Teoretycznie cały odcinek powinien być przejezdny w grudniu 2020 r., ale niewykluczone, że jego otwarcie przeciągnie się o kolejnych kilka miesięcy (według pierwotnych planów, POW powinna być właśnie otwierana).