GDDKiA ogłosiła przetarg na początkowy odcinek trasy S19. Via Carpatia to "droga życia" dla wschodu

GDDKiA rozpisała kolejny przetarg na odcinek trasy S19. Tym razem dotyczy to początkowo fragmentu trasy pod Białymstokiem. Minister Infrastruktury określił tzw. trasę Via Carpatia jako drogę życia dla Polski Wschodniej.

Przetarg dotyczy odcinka trasy S19 między Kuźnicą a Sokółką w województwie podlaskim o długości 15,5 km. Ogłoszenie w o przetargu zostało wysłane w środę 2 września do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. To początkowy fragment trasy Via Carpatia, który zaczyna się właśnie w Kuźnicy. Obejmuje on drogę na północny-wschód od Białegostoku. 

Via Carpatia to "droga życia" i ważny szlak handlowy

Trasa wzdłuż naszej wschodniej granicy, będzie jedną z ważniejszych w polskiej sieci drogowej. 

Droga ekspresowa S19, jest drogą życia dla Polski wschodniej i naszej części kontynentu. To ważny szlak komunikacyjny i handlowy, który budujemy wspólnie z wieloma krajami Europy wschodniej i południowej. To swoisty testament śp. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego 

- komentuje rozpisanie przetargu Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Zobacz wideo Czy w Polsce budujemy drogi drożej niż w Europie? Rzecznik GDDKiA odpowiada

Trasa S19 powstanie do 2025 roku

Via Carpatia ma mieć dwa pasy w obu kierunkach. Trasa zostanie przygotowana do ciężkiego ruchu - nośność 11,5 tony/oś. Same przejście graniczne ma mieć sześć pasów, z czego dwa będą wyjazdowe, a 4 wyjazdowe. Na pierwszym odcinku S19 do Sokółki powstaną dwa węzły:

  • Kuźnica - na tym węźle istniejąca obecnie droga krajowa nr 19 (docelowo - droga wojewódzka) będzie krzyżować się z drogą ekspresową S19. Wykonany węzeł zapewni relacje Kuźnica - Sokółka oraz Kuźnica - Białystok.
  • Sokółka Północ - istniejąca droga krajowa nr 19 będzie krzyżować się na tym węźle z drogą ekspresową S19. Wykonany węzeł zapewni relacje Kuźnica - Sokółka.

Oprócz tego inwestycja obejmuje budowę 12 obiektów inżynieryjnych, w tym mostu nad rzeką Łosośna oraz jeden wiadukt kolejowy. Umowa na realizację GDDKiA chce podpisać w pierwszym kwartale przyszłego roku, zgoda na realizację inwestycji miałaby zostać wydana w trzecim kwartale 2022 roku. Zakończenie robót budowlanych przewidziano na I kwartał 2025 r.