Fiskus sprawdza przedsiębiorców przez telefon. Jakich informacji może żądać?

Fiskus w ostatnich tygodniach aktywnie sprawdza przedsiębiorców. W celu przyspieszenia procesu wyjaśniającego urzędnicy weryfikują drogą telefoniczną bądź mailową. Jakie dane mogą podać przedsiębiorcy?

"Rzeczpospolita" alarmuje, że pracownicy urzędu skarbowego coraz częściej weryfikują przedsiębiorców drogą telefoniczną bądź mailową. Jest to o tyle problematyczne, że ci nie wiedzą, jakich informacji fiskus może żądać w ten sposób. 

Fiskus sprawdza przedsiębiorców telefonicznie. Ministerstwo Finansów odpowiada, czy to legalne

W odpowiedzi na zapytanie dziennika w tej sprawie  Ministerstwo Finansów stwierdziło, że te rodzaj kontaktu jest uzasadniony interesem adresata bądź w sytuacjach, gdy wymaga tego stan sprawy. Ta forma komunikacji jest także częściej wybierana w związku z pandemią koronawirusa. 

Urzędnicy najczęściej zadają pytania telefonicznie w związku z postępowaniem skarbowym dotyczącymi wniosków o ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych. Najczęściej chodzi o brak dokumentów bądź błędne wypełnienie wniosku, a udzielenie informacji może znacznie przyspieszyć proces weryfikacji. 

Przedsiębiorcy nie muszą podawać wszystkich informacji telefonicznie 

Eksperci cytowani przez "Rzeczpospolitą" zwracają jednak uwagę, że w kontaktach z fiskusem należy zachować czujność - Urząd nie może zbierać w ten sposób informacji o kontrahencie czy szczegółach transakcji. Wymiana tego typu informacji musi odbywać się w ramach konkretnych procedur, np. czynności sprawdzających - tłumaczy Łukasz Czucharski, ekspert Pracodawców RP. Dodatkowo przedsiębiorcy powinni pamiętać, że skarbówka nie może stosować tzw. telewezwań. 

>>> Dowiedz się więcej: Popłoch w firmach. Od 1 października nowe przepisy. "Skarbówka nie odpuści żadnej kary"