Czy Grupa Azoty, jeden z największych polskich producentów nawozów i innych materiałów, ma kłopoty? Pytania o kondycję polskiego giganta pojawiły się w połowie maja, gdy analitycy DM BOŚ obniżyli rekomendację grupy z pozycji "kupuj" do "sprzedaj". Spółka, której walory wyceniane były w lutym na ok. 45 zł za akcję, dziś spada na giełdzie do poziomu ok. 25 zł.
"Azoty nie należą obecnie do naszych faworytów. Uważamy, że europejski sektor chemiczny znalazł się obecnie w obliczu jednego z największych wyzwań na przestrzeni wielu lat. Po pierwsze, wysoka inflacja, kryzys energetyczny w połączeniu z zaostrzonymi regulacjami środowiskowymi poważnie obniżyły konkurencyjność wielu europejskich producentów z branży chemicznej. Po drugie, Europę zalewa import bardzo tanich chemicznych produktów z Azji, Bliskiego Wschodu i Stanów" - piszą analitycy banku.
Co się dzieje? Karolina Hytrek-Prosiecka, prowadząca program "Studio Biznes" szukała odpowiedzi na to pytanie. Pomógł w tym Jakub Szkopek, analityk Erste Securities. Rozmowa dotyczyła nie tylko sytuacji Grupy Azoty, ale i cen surowców i ich wpływie na kondycję całej grupy oraz branży. Start programu miał miejsce, jak zwykle, o 12:00. Okazuje się, że inwestować można nie tylko w nieruchomości, akcję, biżuterię, ale nawet i... buty. Bo i je da się sprzedać ze sporym zyskiem.
W drugiej części programu "Studio Biznes" omówiło najnowszy raport KPMG dotyczący rynku dóbr luksusowych w Polsce. Po raz kolejny powiększyło się grono polskich konsumentów tego typu produktów, czyli grono przede wszystkim osób bogatych, o zarobkach brutto przekraczających 50 tys. zł miesięcznie. W 2021 roku było ich blisko 83 tys., czyli o 7,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Zwiększyła się również liczba Polaków, którzy zarabiają rocznie powyżej 1 mln zł brutto - w 2021 roku było ich już ponad 37 tys. Wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce w 2022 wyniosła 37 mld złotych i była o blisko 19 proc. większa niż w 2021 roku - czytamy w dokumencie.
Czy inwestowanie w dobra luksusowe to dobry pomysł na czasy z wysoką inflacją? Co jeszcze możemy znaleźć w dokumencie zatytułowanym "Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Luksus w niepewnych czasach"? Wyjaśnił to Andrzej Marczak, partner w KPMG.
W programie "Studio Biznes" nie zabrakło też autopromocyjnego felietonu Tomka Korniejewa. Wyjaśnił widzom czy Lexus RX450h+ to coś więcej niż odważna stylizacja i wysoka jakość wykończenia.