Droga S3 miała prowadzić do Pragi, a kończy się "w polu". Czesi nawet nie rozpoczęli budowy

Budowa drogi ekspresowej S3, prowadzącej z Dolnego Śląska do granicy z Czechami, powoli dobiega końca. Okazuje się jednak, że dalej nią nie dojedziemy, bo po stronie czeskiej nawet nie rozpoczęto dalszej budowy trasy, która miała prowadzić m.in. do Pragi.

Budowa nowego odcinka drogi ekspresowej S3 miała ułatwić dojazd z południa Polski m.in. do stolicy Czech. W najbliższym czasie dojedziemy tą trasą jedynie do granicy, ponieważ strona czeska nawet nie rozpoczęła budowy odcinka po swojej stronie.

Zobacz wideo Krzysztof Śmiszek gościem Porannej Rozmowy Gazeta.pl (07.06)

Droga ekspresowa S3 na ukończeniu - ale tylko po polskiej stronie

Nowy odcinek drogi ekspresowej S3 biegnie między Bolkowem a Lubawką - dzięki czemu dotrzemy z Wrocławia do granicy z Czechami w niespełna półtorej godziny. Ma on długość 31 kilometrów. Według informacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad odcinek ten jest prawie ukończony i zostanie oddany do użytku prawdopodobnie pod koniec tego roku.

"Na budowanym przygranicznym odcinku S3 KamiennaGóra - granica państwa w Lubawce trwają prace bitumiczne. (...) Zaawansowanie rzeczowe na tym odcinku trasy wynosi już prawie 92 proc." - przekazało 25 maja GDDKiA Wrocław. Na granicy z Czechami droga S3 miała się łączyć z drogą D11, która miała poprowadzić m.in. do Pragi czy Hradec Kralove. Jak się okazuje, Czesi są na innym etapie inwestycji - do tej pory nie wyłonili w przetargu wykonawcy robót, a więc nawet nie rozpoczęto pierwszych prac budowlanych.

Czechy jeszcze nie rozpoczęły budowy D11

Czeska Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (RSD) kilkakrotnie przekładała termin składania ofert, dotyczących realizacji zadania. Aktualnie termin ten przedłużono do 10 lipca 2023 roku. Według wstępnych informacji budowa czeskiego odcinka może się nie rozpocząć w tym roku. - Wierzę, że budowa tego odcinka rozpocznie się najpóźniej w 2025 roku i zakończy się w 2027 lub 2028 roku - mówił Dyrektor generalny RSD Radek Mátl w rozmowie z portalem zdopravy.cz.

Wstępny koszt inwestycji po stronie czeskiej może wynieść 13 miliardów koron, co jest jedną z największych inwestycji Czech. Zanim cała droga zostanie zakończona, kierowcy, którzy będą korzystać z drogi ekspresowej S3, aby dostać się Czech, będą musieli skorzystać z drogi wojewódzkiej kilka kilometrów przed przejściem granicznym. Co ważne, granicę będzie można przekroczyć jedynie na starym przejściu Lubawka - Kralovec.

Więcej o: