Phil Mui , produkt menadżer w Google Analytics tłumaczy:
Dostępne obecnie narzędzia mierzenia statystyk społecznościowych skupiają się na monitorowaniu słów kluczowych i szumu. Są oczywiście pomocne w wielu sytuacjach, nie są jednak w stanie precyzyjnie pokazać jak nasza inwestycja w prowadzenie komunikacji w kanałach społecznościowych przekłada się np. na sprzedaż. Celem naszych nowych raportów jest powiązanie aktywności w mediach społecznościowych z wynikami biznesowymi. Dzięki temu będzie możliwe mierzenie rzeczywistego wpływu poszczególnych kanałów na mierzalne efekty ekonomiczne prowadzonej działalności.
Teraz w panelu GA możemy znaleźć podstawowe dane w zakładce Odbiorcy>>Sieci społecznościowe w podziale na zaangażowanie, działanie i strony. Po zmianie dostaniemy nowe działy (poniższe tłumaczenie jest nasze, nie przywiązujcie się do niego za bardzo):
A teraz po kolei:
Omówienie
Tu znajdziecie przegląd popularnych serwisów społecznościowych, które generują ruch na waszej stronie oraz podstawowe informacje na temat ilości przekierowań, jakie dostarczają.
Źródła
W tym dziale możecie dokładnie sprawdzić, ile ruchu generują poszczególne serwisy społecznościowe na waszej stronie. GA będzie sumował ruch z różnych urli (np. twitter.com i t.co) i prezentował jako zunifikowany wynik (czyli w naszym przykładzie pod nazwą Twitter). Co ważne, pojawią się tutaj również elementy innej inicjatywy GA, czyli Social Media Hub , która pozwala poszczególnym serwisom społecznościowym na udostępnianie statystyk aktywności swoich użytkowników w ramach GA. W ten sposób będziemy mieli dostęp do jednego zintegrowanego panelu rejestrującego ruchy naszych fanów w poszczególnych kanałach. Na razie do systemu wpisały się:
Jak widać najwięksi gracze na rynku jeszcze się wstrzymali z wejściem do googlowego centrum, ale system dopiero się rozwija, także warto trzymać rękę na pulsie.
Jak będzie to wyglądać możemy zobaczyć na przykładzie danych z Google+:
Panel będzie zawierać szczegółowe informacje związane z aktywnością waszych fanów - posty, komentarze, +1. Będzie też można podejrzeć rzeczywiste konwersacje.
Strony
Ta część raportu pokaże wam społecznościowe aktywności w rozbiciu na poszczególne strony waszego serwisu.
Konwersje
Raport konwersji pokaże wam które z serwisów społecznościowych przyczyniły się do konwersji ustawionych przez was celów na stronie oraz główne dane liczbowe, oparte o stawkę za ostatni klik (last-click conversion rate).
Dodatkowym elementem będą informacje na temat tzw. asyst konwersji - czyli stron, które nie są bezpośrednio odpowiedzialne za realizację wyznaczonego celu, natomiast przyczyniły się do tego w procesie poruszania się użytkownika po sieci.
Oznacza to, że będziecie znali nie tylko ostatnie miejsce w serwisach społecznościowych, które doprowadziło do konwersji, ale będziecie mogli sprawdzić, które z waszych działań przyczyniły się pośrednio do osiągnięcia celu.
Skomplikowane? Może ten film wam trochę wyjaśni:
asysty konwersji
Przyznajemy - musimy też jeszcze nad tym posiedzieć.
Wtyczki społecznościowe
Nowe googlowe raporty pozwolą wam także sprawdzić, jak działają rekomendacje społecznościowe wewnątrz waszego serwisu - ile dostaliście na poszczególnych stronach like'ów, ile plusików etc.
Przepływ użytkowników społecznościowych
Podobnie jak w przypadku analizy zachowań użytkowników i ich ścieżek poruszania się po serwisie, która jest już dostępna w ramach standardowego panelu GA, będziecie mogli w nowych raportach sprawdzić, jak nawigowali po waszej stronie użytkownicy, którzy wpadli do niego dzięki waszym działaniom w serwisach społecznościowych.
Zacieracie już rączki?
screeny pochodzą z: http://analytics.blogspot.com/2012/03/capturing-value-of-social-media-using.html ; http://marketingland.com/google-analytics-social-reports-8138