Wyniki Apple za Q3 2016. Czas świętować, czy szukać szalupy?

To trudny moment dla akcjonariuszy Apple po pierwszym od 13 lat poważnym spadku zysków. Wyniki sprzedaży za III kwartał fiskalny mogą napawać lekkim optymizmem, ale z niewielu powodów.

Przychód Apple w Q3 2016 wyniósł 42,4 mld dolarów, z zyskiem netto na poziomie 7,8 mld dolarów. Ostudzeni kilkunastoprocentowym spadkiem z Q2 2016 analitycy przewidywali nieco niższy przychód w wysokości 42,09 mld dolarów. Dla porównania w trzecim kwartale fiskalnym 2015 koncern z Cupertino wygenerował przychód 49,6 mld dolarów (zysk netto 10,7 mld dolarów).

Trzeci kwartał fiskalny Apple w liczbach

Dla ułatwienia przyjrzyjmy się liczbom z Q3 2016 w poszczególnych segmentach.

Przychód ze sprzedaży urządzeń i usług:

  • iPhone - 24,05 mld dolarów (w porównaniu do Q3 2015 spadek o 23%);
  • iPad - 4,88 mld dolarów (w porównaniu do Q3 2015 wzrost o 7% za sprawą dwóch modeli iPada Pro droższych od ubiegłorocznego iPada Air 2);
  • Mac - 5,24 mld dolarów (w porównaniu do Q3 2015 spadek o 13%);
  • usługi - 5,98 mld dolarów (w porównaniu do Q3 2015 wzrost o 19%).

Przychód według regionów:

  • Obie Ameryki - 17,96 mld dolarów;
  • Chiny - 8,85 mld dolarów;
  • Europa - 9,64 mld dolarów;
  • Japonia - 3,53 mld dolarów.

Liczba sprzedanych urządzeń:

  • iPhone: 40,4 mln (dla porównania Q3 2015 - 47,5 mln). Spadek o 15%.
  • iPad: 9,95 mln (dla porównania Q3 2015 - 10,9 mln). Spadek o 9%.
  • Mac: 4.25 mln (dla porównania Q3 2015 - 4,8 mln). Spadek o 11%.

Tymczasem prognozy podane przez Apple na następny kwartał optymistycznie zakładają przychód w granicach od 45,5 do 47,5 mld dolarów. Na wieść o wynikach Apple za Q3 2016 rynek zareagował... wzrostami. Ceny akcji podskoczyły o 5%.

Tracą urządzenia, zyskują usługi

Patrząc na powyższe liczby można odnieść wrażenie, że w obliczu znaczących spadków sprzedaży niemal wszystkich podstawowych produktów Apple ciężar zarabiania przejmują na siebie usługi koncernu (między innymi Apple Music, App Store, Apple Pay oraz iCloud). Premiera nowego dużego iPhone’a 7 dopiero na horyzoncie.

W tym roku na rynek trafił tylko 4-calowy iPhone SE, którym najbardziej zainteresowali się chętni do przesiadki z modeli 5 i 5S. Widać wyraźnie, jak dużym i trudnym do przeskoczenia sukcesem okazał się iPhone 6.