Nadchodzi czas inteligentnych samochodów

Produkcja inteligentnych aut wzrośnie 10 razy w przeciągu najbliższych 5 lat - donoszą Analitycy z Gartner. Co to zmieni w naszym życiu?
embed

Produkcja inteligentnych aut lub samochodów autonomicznych, bo taka nazwa również funkcjonuje gwałtownie rozwija się na obydwóch rynkach, zarówno na tym już dojrzałym jak i wschodzącym. Przewiduje się, że produkcja nowych samochodów wyposażonych w połączenia transmisji danych (przez wbudowany moduł komunikacji bądź połączenie typu tether do mobilnego urządzenia) w roku 2016 osiągnie liczbę 12.4 milionów, a w 2020 wzrośnie do 61 milionów. ?Inteligentny pojazd jest filarem dla fundamentalnych możliwości i zakłóceń w przemyśle motoryzacyjnym i wielu innych branż tego pionu ? mówi James Hines, dyrektor działu badań w Gartner. Kontynuuje: ?Komunikujące się samochody będą generować nowe produkty, innowacje usług, powstawanie nowych firm, aktywacje atrakcyjnych ofert i modeli biznesowych, a także zaprezentują nową erę mobilności ?smart?, w której uwaga przemysłu samochodowego przesuwa się z indywidualnej własności do bardziej usługowo zorientowanej wizji mobilności osobiste j?. Technologia samochodów autonomicznych uruchomi możliwości dla producentów pojazdów do stworzenia po-sprzedażowych korzyści poprzez np. sprzedaż dodatkowych usług, ulepszania funkcji, jak również zwiększenie lojalności marki przez bardziej spersonalizowane podejście do klienta. To pobudzi rewolucyjność w sąsiadujących branżach jak: ubezpieczenia samochodowe, wypożyczalnie aut czy usługi współdzielenia przejazdów. Gartner przewiduje ze przyszłościowe aplikacje inteligentnego samochodu, od 2016 roku aż do 2020, napędzą 150 % wzrost w zapotrzebowaniu na kontekstową informacje, taką jak wykrywanie obrazu i geolokalizację. ?Osoby będące CISO (ang. - chief information security officer) powinny zacząć kontestować podejście do Internetu Przedmiotów (ang. IOT )? ostrzegał w lipcu Gartner. ?Wyłonią się pewne zasady, takie chociażby jak ?wytrzymałość aktualizowania?. Weźmy przykład takiego połączonego auta: Średni okres życia samochodu wynosi, szacunkowo, 8-10 lat podczas gdy żywotność smartfonu szacuje się na około dwa lata, po upływie których ochrona i aktualizacje systemu operacyjnego stają się rzadkie lub całkowicie ustają. Taka sytuacja może sprawić, że komunikujące się auta staną się narażone na ataki przez 6 -8 lat ?

 

Około 80% nowej generacji pojazdów do 2017 będzie podłączonych do Internetu, gdzie obecnie jest to 25%. Dyrektorzy generalni publicznie rozpoczęli mówić o inteligentnych autach, a programiści są zgodni co do wyzwań w dziedzinie ochrony jakie stoją przed nowym rynkiem, jak donosi Business Insights. Ostatnie badania pokazują, że elektroniczne komponenty obecnie tworzą ponad 50% kosztów produkcji samochodu, gdzie niektóre auta zawierają ponad 100 milionów wierszy kodu. Źródło: Bitdefender