Snap opublikował trzecie wyniki finansowe od momentu głośnego giełdowego debiutu. Twórcy popularnej aplikacji znów nie mają żadnych powodów do zadowolenia. Spółka nie spełniła oczekiwań analityków zarówno w kwestii przychodów, (207 mln dolarów i wzrost o 62 proc. r/r), jak i liczby użytkowników. Obecnie Snap posiada 178 milionów aktywnych użytkowników, czyli o 17 proc. więcej niż przed rokiem.
Snap - wyniki finansowe fot. Snap Investor Relations
Te wzrosty są oczywiście efektem niskiej bazy odniesienia, z czego doskonale zdają sobie sprawę sami inwestorzy, którzy z wyników Snapa bynajmniej zadowoleni nie są. Wystarczy wspomnieć, że po publikacji wczorajszych wyników akcje spółki w handlu posesyjnym traciły ponad 17 procent, a i po otwarciu dzisiejszej sesji również nie powinniśmy spodziewać się jakiejś drastycznej korekty w tej kwestii.
Snap - handel posesyjny fot. Investing.com
(Nie)spektakularne Spectacles
A finansowa dziura rośnie. Tylko w trzecim kwartale Snap odnotował 443 mln dolarów straty, czyli niemal cztery razy więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Bardzo kosztowną porażką dla firmy okazały się okulary Spectacles, które - delikatnie mówiąc - nie sprzedawały się tak dobrze, jak życzyliby sobie tego ich twórcy.
Pod koniec października serwis "The Information" informował, że w magazynach firmy zalegają setki tysięcy niesprzedanych urządzeń. Firma zdecydowała się również rozpocząć sprzedaż okularów na nowych rynkach, w tym w Polsce, choć wcześniej nic nie zwiastowało takiego ruchu - co również miało być dowodem na kiepską sprzedaż.
Teraz Snap potwierdził to, co wiedzieliśmy już wcześniej: Spectacles to sprzedażowa porażka, które tylko w minionym kwartale przełożyła się na 40 mln dolarów straty.
Niestety źle oceniliśmy początkowy silny popyt na okulary i zamówiliśmy więcej urządzeń niż jesteśmy teraz w stanie sprzedać. W związku z tym odnotowaliśmy 39,9 mln dolarów jednorazowych kosztów związanych ze zmniejszeniem zapasów i anulowaniem części zobowiązań
- podkreślił CFO Snapa Drew Vollero podczas prezentacji wyników.
Snap - wyniki finansowe fot. Snap
Snap przegrywa z Facebookiem
Na domiar złego Snapchat konsekwentnie traci dystans do swoich największych rywali. Z należącego do Facebooka Instagrama oraz WhatsAppa codziennie korzysta ponad 300 mln aktywnych użytkowników, czyli niemal dwukrotnie więcej niż ze Snapchata.
Jest to tym większy cios dla firmy kierowanej przez Evana Spiegela, że zarówno Instagram i WhatsApp już od dawna garściami kopiują rozwiązania znane ze Snapa.
***