Ministerstwo Cyfryzacji informuje o postępach związanych z wdrożeniem nowej usługi, która miałaby umożliwić szybszy kontakt pomiędzy obywatelami, a urzędnikami. Usługi e-Skrzynka i e-Doręczenie mają bowiem pozwolić na wysyłanie i odbieranie i wysyłanie pism poleconych z i do dowolnego organu państwowego za pomocą elektronicznej skrzynki.
Dziś nie są jeszcze znane szczegóły techniczne. Usługa może być bowiem realizowana za pośrednictwem trzech technik. Pierwsza to system ePUAP, za pomocą którego można chociażby złożyć wniosek w ramach projektu 500+. Drugi możliwy sposób to wykorzystanie cyfrowej platformy Poczty Polskiej. Za Envelo.pl można już na przykład wystąpić o profil zaufany, który otwiera użytkownikowi drogę do korzystania z dziesiątek e-usług. Kolejny sposób, który rozważa Ministerstwo to współpraca z bankami.
Czytaj też: Banki w Polsce nie do końca wiedzą jak mają informować o podwyżkach.
Pełne wdrożenie systemu jest przewidziane na rok 2019. W projekt zaangażowane są trzy ministerstwa i szereg instytucji firm zewnętrznych. Potrzeba bowiem nie tylko wprowadzić w życie ok. 150 zmian w przepisach prawa, ale zintegrować różne systemy informatyczne.
Ministerstwo Cyfryzacji przekonuje, że działanie sytemu będzie kosztować ok 1,5 mln złotych, ale pozwoli zaoszczędzić 104 mln. Tyle właśnie wydają państwowe instytucje na skuteczne doręczenie pism.
Elektroniczne skrzynki e-mailowe służące do komunikacji z urzędami działają w całej Europie. Poszczególne kraje przyjęły różne modele działania. W niektórych za usługę trzeba płacić, gdzie indziej są odpłatne częściowo lub całkowicie darmowe. Różnice dotyczą też operatorów usługi - są to zarówno firmy prywatne jak i instytucje państwowe. Jeśli zatem polscy politycy wypracują model działania e-skrzynek to w ciągu kilku lat wiele urzędowych spraw załatwimy szybciej.
***