Dni SMS-ów są policzone. Pierwsza sieć wprowadzi nowy standard. Początek rewolucji

Robert Kędzierski
SMS-y, które wysyłamy już 25 lat, mogą wkrótce przejść do historii. Pierwsza amerykańska sieć uruchomi wkrótce nowy standard komunikacji. Zagrozi nie tylko poczciwym SMS-om, ale i Messengerowi.

Po 25 latach klasyczne wiadomości SMS będą mogły w końcu odejść do historii. Z początkiem roku pierwsza sieć zamierza wprowadzić bowiem nowy standard komunikacji - Rich Communication Suite (RCS). Uruchomienie usługi na początku 2019 r. zapowiedział amerykański Verizon. 

Komunikator niepotrzebny

RCS umożliwia przesyłanie plików multimedialnych o rozmiarze do 100 MB. Klasyczny MMS może "pomieścić" zaledwie 300 KB danych. "Długość" SMS-a to 160 znaków. 

Nowy standard umożliwi nie tylko wysyłanie zdjęć czy filmów, lecz także współdzielenie plików, dzielenie się informacją o lokalizacji, uzyskanie potwierdzenia odczytanych wiadomości. 

Do korzystania z RCS niezbędny będzie pakiet internetu. 

Pozwoli też na komunikację pomiędzy kilkoma osobami. Innymi słowy, korzystanie z komunikatora internetowego nie będzie już konieczne do przesyłania wiadomości zawierających dużo graficznych treści. 

Oto przykład komunikacji prowadzonej w standardzie RCS.

embed

Dla biznesu, znajomych i bliskich

RCS umożliwi również odbieranie od poszczególnych firm spersonalizowanych ofert, informacji o rabatach etc. Linie lotnicze będą mogły wysłać nam kartę pokładową wprost na telefon - bez konieczności korzystania z dodatkowej aplikacji. 

Zamiast Messengera

Nowa technologia może zagrozić komunikatorom takim jak Messenger. Odbiorca jest bowiem identyfikowany po numerze telefonu. Korzystanie z Facebooka nie będzie więc niezbędne, by przesłać znajomemu czy bliskiemu informację zawierającą więcej treści niż tekst.  Firmy też nie będą musiały korzystać tylko z usług komunikatorów, portali społecznościowych, aplikacji, by skutecznie dotrzeć do odbiorcy.

RCS ma więc szansę stać się nowym kanałem komunikacji. Oczywiście przewagą komunikatorów internetowych nadal będzie to, że są one darmowe.

Testy w Polsce trwają

Jak wyjaśnia serwis SerwerSMS.pl, który wraz z Google testuje usługę w Polsce, nowy standard może się sprawdzić zarówno w komunikacji indywidualnej, jak i biznesowej.

Jesteśmy przekonani, że rewolucja, u progu której stoimy, na zawsze zmieni funkcjonowanie telefonów komórkowych. To innowacyjne rozwiązanie wiele zmieni w komunikacji na linii firma-klient, otwierając przed każdym sektorem biznesu wiele nowych możliwości.

- wyjaśnia Daniel Zawiliński, Managing Director Platformy SerwerSMS.pl. 

W rozmowie z nami przedstawiciele serwisu zapewnili, że testy technologii są w Polsce kontynuowane. Nie ma pewności kiedy usługa zostanie wprowadzona. Jej start w USA ma jednak szansę zachęcić operatorów i właścicieli firm do przyspieszenia prac. 

Pierwszy SMS w historii został wysłany 3 grudnia 1992.

Czytaj też: 160 znaków, które zmieniły nasze życie. Krótka historia SMS-a