Apple ma w swoim portfolio mnóstwo produktów i usług, ale przez ostatnią dekadę kurą znoszącą złote jajka dla firmy z Cupertino był iPhone. To on generował (i nadal generuje) gigantyczne zyski. To także on wywindował Apple na szczyt listy najpotężniejszych firm technologicznych na świecie.
W ostatnim czasie szef Apple Tim Cook dawał jednak pewne sygnały, że chce, by Apple przestał być firmą jednego produktu. Cook nie ma zresztą innego wyjścia. Ostatnie kwartały pokazują, że sprzedaż iPhone'ów spada, a jeśli nawet nie spada, to na pewno nie rośnie. Ucieczką do przodu dla Apple mają być usługi, które z kwartału na kwartał przynoszą firmie coraz większe przychody.
Mijający rok był dla Apple bez wątpienia rokiem usług. Najpierw swoją premierę miał serwis Apple News+, nazywany "Netfliksem dla newsów" - to platforma, której użytkownicy otrzymują dostęp do wybranych treści z popolarnych gazet imagazynów. Z kolei na początku listopada wystartowało Apple TV+ - serwis streamingowy z serialami oraz filmami.
A to wciąż nie wszystkie usługi Apple. W tym roku uruchomiono przecież również platformę Apple Arcade, czyli płatny serwis z grami na iPhone'a, iPad czy MacBooka. Jest też iCloud (chmura), App Store (sklep z aplikacjami) czy też Apple Music (platforma streamingowa z muzyką).
Jest tylko jeden problem. Za większość z tych usług użytkownicy muszą płacić oddzielnie. Apple nie oferuje klientom tzw. "bundli", które dawałyby dostęp do kilku lub wszystkich serwisów - z muzyką, grami, serialami, aplikacjami czy newsami. To jednak ma się wkrótce zmienić.
Bloomberg donosi, że już w przyszłym roku firma z Cupertino połączy popularne usługi w pakiet i będzie je oferować w ramach abonamentu. Swoje rewelacje Bloomberg opiera na rozmowach z pragnącymi zachować anonimowość wydawcami.
Chodzi o wydawców, którzy dostarczają treści do usługi Apple News+. Podczas negocjacji firma miała ich poinformować, że w przyszłości Apple News+ może być oferowane z innymi usługami. Powód, dla którego Apple chce się zdecydować na ten krok wydaje się oczywisty. To najlepszy sposób na zwiększenie ogólnej liczby płacących subskrybentów.
Sami wydawcy pomysłem Apple zachwyceni jednak nie są. Obawiają się, że kiedy firma połączy usługi w pakiet, to właśnie im z opłacanego przez subskrybentów abonamentu skapnie najmniej. W tym momencie dostęp do Apple News+ kosztuje 10 dolarów miesięcznie. Dla porównania, Apple TV+ kosztuje 4,99 dol. miesięcznie. Tyle samo kosztuje również dostęp do Apple Arcade.
Bloomberg sugeruje, że do połączenia usług Apple w jeden abonament może dojść już w 2020 r.