Całkowita długość nowej drogi morskiej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską wyniesie 22 km i 880 metrów. Inwestycja pochłonie 1 mld 984 mln zł. Pierwszy etap budowy rozpoczął się w październiku 2019 r. Generalnym wykonawcą jest polsko-belgijskie konsorcjum NDI/Besix, a inwestorem Urząd Morski w Gdyni. Kanał żeglugowy ma skrócić drogę do Zalewu Wiślanego, która dotychczas prowadziła przez Cieśninę Pilawską znajdującą się na terenie Rosji.
Urząd Morski w Gdyni poinformował, że rozpoczęto prace pogłębiarskie na kanale żeglugowym przekopu Mierzei Wiślanej, który jest kluczowym elementem nowej inwestycji. Dzięki niemu jednostki pływające będą mogły dostać się od strony Morza Bałtyckiego do Zalewu Wiślanego. Wykonawca zakończył już zbrojenie i betonowanie dna śluzy kanału żeglugowego, a obecnie trwa betonowanie i zbrojenie ścian.
- W najbliższym czasie planujemy przy pomocy pogłębiarki wykonać część kanału do śluzy północnej, a następnie przenieść ją na stronę południową i wykonać część aż do wrót śluzy. W finale, pod koniec tego roku, po montażu wrót śluzy i ich uruchomieniu, dokonamy pełnego przekopania kanału żeglugowego - powiedział Mariusz Sasin z konsorcjum NDI/Besix. Sasin dodał, że na teren budowy sprowadzono jedną z najnowocześniejszych w Europie pogłębiarek.
Przekop Mierzei Wiślanej zakłada również budowę dwóch mostów obrotowych. Most południowy oddano do użytku pod koniec czerwca, teraz prace skupiają się wokół budowy mostu północnego. Urząd Morski w Gdyni informuje, że wykonano już jego konstrukcję stalową, a bliskie ukończenia są korpusy i skrzydełka podpór P1, P2, P3.
Wykonawca przekopu Mierzei Wiślanej zapewnia, że pomimo zróżnicowanych warunków atmosferycznych, prace nie ustają. - Ostatnio mieliśmy do czynienia z wysokimi temperaturami, co sprzyjało burzom, szkwałom, a to utrudniało pracę. W tym czasie wykonywaliśmy zadania na lądzie, dlatego możemy powiedzieć, że w dalszym ciągu idziemy zgodnie z harmonogramem - zaznaczył Bartosz Zabłocki, kierownik robót hydrotechnicznych z firmy NDI.
Tego samego zdania jest wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Prace na Przekopie Mierzei Wiślanej idą zgodnie z harmonogramem. Pierwsze jednostki przepłyną przez nowy kanał żeglugowy w przyszłym roku, zaś docelowy kształt inwestycja uzyska w 2023 r.
- przekazał.
Zakończyły się już prace kafarowe na falochronie wschodnim. Ukończono również 921 metrów bieżących grodzy. W rejonie sztucznej wyspy, która ma stać się azylem dla ptaków, dobiegają końca prace związane z pogrążaniem ścianek szczelnych. Wykonawca pracuje również nad zasypem grobli wyspy. Wykonano także instalację elektryczną i teletechniczną w budynku Kapitanatu oraz budowę linii zasilających most południowy i bramy południowej strony śluzy.
Według Urzędu Morskiego w Gdyni, w najbliższych miesiącach zostaną ukończone prace kafarowe na obu falochronach na Zatoce Gdańskiej. Wykonawca będzie również kontynuował roboty żelbetowe na koronie falochronu zachodniego oraz w jego części lądowej. Z kolei w rejonie kanału żeglugowego prowadzone będą prace związane ze zbrojeniem i betonowaniem ścian śluzy, montowane będą również elementy mechaniki.