Trwająca w dniach 24-25 maja konferencja Infoshare 2023 to największe tego typu wydarzenie nie tylko w Polsce, ale w całej Europie Środkowo-Wschodniej. Już po raz kolejny konferencja przyciągnęła do Gdańska tysiące ludzi z całego świata. Do gdańskiego centrum AmberExpo zlokalizowanego tuż obok pięknego stadionu Polsat Plus Arena przyjechało w tym roku ponad 7 tys. uczestników, blisko 200 ekspertów i ponad 220 startupów. My również jako patron medialny wydarzenia byliśmy na miejscu, sprawdzając jakie trendy dominują obecnie na styku technologii i biznesu.
Chyba najczęściej powtarzanym podczas Infoshare 2023 skrótem było AI (Artificial intelligence), czyli sztuczna inteligencja. Przechadzając się po terenie konferencji i biorąc udział w kolejnych prelekcjach, dało wyczuć się, że jest to zdecydowanie temat numer jeden. Zresztą trudno się dziwić. Niezwykle dynamiczny (i trochę niespodziewany) rozwój generatywnej sztucznej inteligencji sprawił, że temat AI pojawia się już praktycznie w każdej branży. Jak wyjaśnił w rozmowie ze mną Serg Masis (ekspert zajmujący się tematem uczenia maszynowego), sztuczna inteligencja jest wokół nas od wielu lat, ale dopiero rozwój tej generatywnej sprawił, że "ludzie nagle obudzili się z taką nowością i próbują wykorzystać ją wszędzie".
Konferencja Infoshare 2023 w Gdańsku fot. Bartłomiej Pawlak
Jak wyliczała podczas swojego wykładu Sara Legawiec z Nordea, gigantyczne zainteresowanie AI świetnie pokazują dane Google. W tym kwartale Polacy wpisywali to magiczne hasło w wyszukiwarkę 10 mln razy, co stanowi wzrost o… 900 proc. Na Infoshare mogliśmy dowiedzieć się też więcej na temat tego, jakie korzyści i potencjalne wyzwania stawia AI przed pracownikami i pracodawcami. Pomoże w kierowaniu biznesem, wesprze proces rekrutacji w firmie, czy sprawi, że m.in. programiści i dziennikarze stracą pracę? Czy korzystanie z jej pomocy w ogóle jest etyczne? I w jak odległej perspektywie sztuczna inteligencja jest w stanie poważnie namieszać?
Warto tu bowiem zauważyć, że Infoshare - choć kręciło się głównie wokół AI - to wydarzenie nie stricte technologiczne, ale skierowane do startupów oraz małych i dużych przedsiębiorstw, które chcą wykorzystać (lub już to robią) możliwości, jakie daje technologia w praktyce. I można było to zauważyć podczas kolejnych prelekcji. Jakiś przykład? To chociażby wykład Piotra Chmielewskiego z Social Media Now na temat wpływu sztucznej inteligencji na social media marketing. Jednym słowem - jest ogromny, choć jednocześnie budzi pewne dylematy. Lepiej zasypać media społecznościowe sztucznie wygenerowanym kontentem czy stworzyć jedną, ale dopracowaną kampanię?
Dla wyjątkowo znudzonych tematem AI organizatorzy przygotowali jednak szereg prelekcji dotyczących prowadzenia biznesu, procesu rekrutacji, efektywnego przetwarzania danych w firmie czy z dziedzin PR-u, marketingu i reklamy. Nieco przypadkiem trafiłem nawet na ciekawy wykład Jamesa Rogersa z uniwersytetów SDU i Cornell na temat... historii i rozwoju dronów wykorzystywanych w celach terrorystycznych. Tego na Infoshare zdecydowanie się nie spodziewałem. Jak widać, tu każdy mógł znaleźć coś dla siebie.
Podczas Infoshare 2023 odbyła się też kolejna edycja konkursu Infoshare Startup Contest, którego celem było wyłonienie najbardziej perspektywicznego startupu. Zwycięzcą okazał się Genotic, polski startup z Warszawy, który - korzystając z pomocy sztucznej inteligencji - projektuje, testuje i produkuje przeciwciała, stanowiące uniwersalne narzędzie wykorzystywane w pracach badawczo rozwojowych. Drugie miejsce zajął brytyjski startup upLYFT, a trzecie Beholder z Estonii. Zespół z Warszawy zgarnął 20 tys. euro w gotówce na dalszy rozwój innowacyjnych pomysłów, a łączna pula nagród w konkursie sięgnęła 30 tys. zł. Ufundowała je Prezydent Miasta Gdańska.
---
AI daje nowe technologiczne możliwości, by poprawić nasz byt. 14 i 15 czerwca odbędzie się międzynarodowy hackathon Hack To The Rescue, którego patronem jest Next.Gazeta.pl. Więcej znajdziecie w poniższym artykule: