Kupujesz smartfon, dostajesz stukilogramowy worek. Ekspertka tłumaczy, co powinno być w środku

- Aby wytworzyć nowy telefon potrzeba około 100 kg rozmaitych materiałów i około 100 kg emisji gazów cieplarnianych - tak w najnowszym odcinku podcastu TechnoTerapia Olga Złotnicka, która w Orange jest odpowiedzialna za zamówienia sprzętu, mówi o tym, jaki wpływ na środowisko mają smartfony.
Posłuchaj podcastu Co może pomóc planecie? Wydłużanie cyklu życia urządzeń

22 kwietnia ponownie obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Ziemi. Dlatego w kolejnym odcinku podcastu TechnoTerapia chcemy zwrócić jeszcze większą uwagę na problem zanieczyszczania naszej planety. Rozmawialiśmy już o tym, że firmy mogą w realny sposób dążyć do neutralności klimatycznej i zmniejszania śladu węglowego. Kolejny odcinek porusza kwestię odzyskiwania odpadów i przedłużania życia elektroniki. Warto czasami spojrzeć na otaczające nas sprzęty, jako na źródło cennych surowców, a nie jako odpad, który można sobie wrzucić do kosza.

Zmniejszanie wpływu na środowisko? To można policzyć w tonach

Jak to zrobić? W najnowszym odcinku TechnoTerapii opowiedziała o tym Olga Złotnicka. Odpowiada w Orange, firmie, która robi wiele, by zmniejszyć swój wpływ na środowisko, między innymi za zakupy urządzeń, które potem trafiają do naszych domów. I za to, by sprzęty były jak najmniej energochłonne, jak najbardziej przyjazne dla środowiska, by dało się je naprawiać i przetwarzać.

- Wraz z moim zespołem w ramach działań przyjaznych środowisku prowadzimy wiele inicjatyw i projektów - wyjaśniła gościni audycji. I wyjaśniła, co konkretnie robi Orange, by korzystanie z jego usług było ekologiczne. Jedna z najważniejszych kwestii to możliwość odbioru przesyłek w automacie paczkowym. - Jak pewnie wiecie, generuje mniej CO2 niż dostawa kurierska - stwierdziła Olga Złotnicka. Ograniczenie emisji CO2 przynosi też inne działanie Orange - popularyzacja e-umowy, co dodatkowo oszczędza również papier.

Zmodyfikowaliśmy proces pakowania przesyłek kurierskich, likwidując z niego plastik. Dzięki temu zmniejszyliśmy emisję CO2, która była potrzebna do tego, żeby opakowanie ofoliować. I wyobraźcie sobie, że dzięki temu zmniejszyliśmy produkcję plastiku o cztery tony rocznie

- stwierdziła przedstawicielka operatora. 

Sprawdź swój smartfon. On ma wpływ na środowisko

Olga Złotnicka wyjaśniła też, że klienci operatora mogą bardziej świadomie decydować o wyborze sprzętu. Wszystko dzięki porozumieniu zawartemu przez kilku największych europejskich dostawców usług telekomunikacyjnych. - Orange, Deutsche Telekom, Vodafone, Telefonika i Telia postanowiły wraz z producentami smartfonów umożliwić klientom takie sprawdzenie, jak produkcja danego telefonu wpływa na środowisko i na klimat - stwierdziła ekspertka. - Przy każdym urządzeniu możemy znaleźć informacje, jak bardzo to urządzenie jest trwałe, jak dalece łatwa jest jego naprawa, w jaki sposób zostały wykorzystane zasoby do jego produkcji, jak dużo albo jak mało emitowanych jest gazów cieplarnianych - dodała. 

Żeby wytworzyć nowy telefon potrzeba około 100 kg rozmaitych materiałów i około 100 kg emisji gazów cieplarnianych

- podkreśliła Olga Złotnicka. Zachęciła też, by Polacy chętniej żegnali się z urządzeniami, których już nie potrzebują. 

Gdybyśmy wyjęli wszystkie telefony Polek i Polaków z szuflad, to myślę, że potencjał stworzenia nowych urządzeń byłby bardzo duży, bo z naszych badań wynika, że ludzie bardzo też niechętnie przekazują telefony właśnie do takiej odnowy, do przetworzenia

- stwierdziła. 

Dekoder i router mogą być trwalsze. Orange je naprawia na masową skalę

Kolejnym tematem poruszonym w TechnoTerapii była kwestia sprzętów, które często stale podłączone są do prądu, takie jak dekoder czy modem. - Orange Polska zależy bardzo na tym, żeby te urządzenia były trwałe. One są naszą własnością i raczej projektujemy je z takim zamysłem i w taki sposób, żeby służyły nam jak najdłużej - zapewniła Olga Złotnicka. Jej zdaniem w interesie producentów leży to, by sprzęty tego typu były trwałe i nie nadawały się tylko do wymiany w momencie jakiejś często niewielkiej usterki.

Od lat kibicuję bardzo tym wszelkim ruchom right to repair. Kiedy klienci zwracają nam urządzenia, około 90 proc. jest przez nas odnawianych. Reszta wymaga zmian regulacyjnych, zmian technologicznych

- stwierdziła przedstawicielka Orange. 

Wpływ na środowisko zależy od osobistych decyzji 

Olga Złotnicka stwierdziła też, że konkretne działania podejmowane przez nas każdego dnia mają realny wpływ na stan środowiska. - Same ekonawyki, czyli taka zmiana naszych zachowań, są w stanie od ręki zredukować emisję gazów cieplarnianych o 20 proc. - stwierdziła. 

Dlatego, zdaniem gościni podcastu, budowanie świadomości, edukowanie się w tym zakresie jest tak istotne. Prowadzący audycję podkreślali też, że bardzo istotne jest, żeby każdy z nas podejmował jakieś konkretne działania. Nawet wybierając smartfon, operatora telefonii albo dostawcę usług internetowych, możemy w jakiś sposób przyczynić się do tego, żeby stan środowiska się poprawiał. 

**

Olga Złotnicka, dyrektorka wykonawcza ds. transformacji i efektywności w Orange Polska.

Więcej o: