Algorytm Google pokonał człowieka w grze trudniejszej niż szachy. Pięć razy
Badacze należącej do Google brytyjskiej firmy DeepMind stworzyli algorytm, który po raz pierwszy w historii pokonał człowieka w grze Go. Jest znana od trzech tysięcy lat i uznawana za trudniejsza niż szachy, ponieważ wymaga rozważenia znacznie większej ilości potencjalnych kombinacji. Jak dużo więcej?
Szacuje się, że w szachach możliwych jest 10 do potęgi 60 różnych kombinacji. W go - 10 do potęgi 700. - szacuje Rzeczpospolita.
Przeczytaj też: Hawking ostrzega przed sztuczną inteligencją
Go to gra planszowa. Rozgrywkę toczy dwóch graczy. Kwadratowa plansza podzielona jest na 19 linii poziomymi i 19 linii pionowych. Tworzą w ten sposób 361 "skrzyżowań". Gra polega na tym, że gracze kładą na przemian czarne i białe kamienie na przecięciu linii.Celem gry jest otoczenie własnymi kamieniami, na pustej początkowo planszy, terytorium większego niż terytorium przeciwnika.
Osiągnięcie DeepMind jest przełomowe z kilku powodów. Po pierwsze od dwudziestu lat, kiedy komputera IBM DeepBlue pokonał Garriego Kasparowa nie było chyba większego osiągnięcia. Po drugie do tej pory żadnemu algorytmowi nie udało się wygrać z profesjonalnym graczem. DeepMind, jak wyjaśnia Bloomberg, udało się to aż pięć razy z rzędu - wynik meczu z europejskim mistrzem Fan Hui to 5:0!
Facebook staje w tym samym wyścigu
Wczoraj rano Mark Zuckerberg ogłosił, że jego specjaliści również pracują nad podobnym algorytmem. W tym wypadku miałby on także pokonać profesjonalnego gracza Go.
The ancient Chinese game of Go is one of the last games where the best human players can still beat the best artificial...
Posted by Mark Zuckerberg on 26 styczeń 2016
Dlaczego to ważne?
Celem naukowców nie jest oczywiście wygrywanie rozgrywek w Go. Chodzi o przełom, jaki dokonuje się na polu sztucznej inteligencji. Stworzenie tak zaawansowanych algorytmów dowodzi tego, że AI staje się doskonałym narzędziem analitycznym. Skoro algorytmy da się zaprogramować, by pokonały przeciwnika w grze opartej na logicznych zasadach uda się je zatrudnić do innych zadań. Według Stephena Hawkinga w dalekiej przyszłości "Maszyny będą inteligentniejsze od ludzi tak bardzo, jak my - od ślimaków".
-
Przedszkola i żłobki zamknięte na dłużej? Nieoficjalnie: Rząd wysłał sygnał
-
Glapiński zatwierdził banknot z wizerunkiem Lecha Kaczyńskiego. "Chcemy oddać hołd wielkiemu człowiekowi"
-
Podatek od zakupu mieszkania - ile wynosi i jakie stawki obowiązują? Kto płaci podatek od wzbogacenia?
-
Podatek od samochodu. Kto musi zapłacić podatek od kupna samochodu?
-
NFZ zapłaci 188 zł za każdy dzień rehabilitacji po przebytej chorobie COVID-19
- Świetny smartfon, który słabo się sprzedaje. iPhone 12 mini po czterech miesiącach [TOPtech]
- Niemcy. Rząd planuje nocną godzinę policyjną. Może objąć połowę kraju
- Nowa rzeczywistość biznesowi się opłaca? "Łatwiej spotkać się online, niż jechać z drugiego końca świata" [WYWIAD]
- Iran. Awaria w zakładzie wzbogacania uranu. "Incydent nie spowodował ofiar", ale kraj może inny problem
- Zysk NBP w 2020 wyniósł ponad 9 mld zł. Ogromna suma wpłynie do budżetu państwa