Najszybsze pociągi świata

Przyzwyczailiśmy się już do tego, że przejechanie pociągiem 130 kilometrów może trwać trzy godziny. Nie wszyscy podróżują jednak w takich warunkach i w takim tempie jak Polacy. W innych częściach świata pociągi pędzą z prędkością 300 km/h, a maszyny wyposażone w poduszki magnetyczne, rozpędzają się nawet do 500 km/h. Oto najszybsze pociągi świata.
Najszybsze pociągi świata - ETR200 Najszybsze pociągi świata - ETR200 fot. photobucket.com

Najszybsze pociągi świata - początki

Mało kto wie, że pociągi rozwijały duże prędkości już na początku XX w. 6 października 1903 na trasę między Marienfeld i Zossen (Niemcy) wyjechał elektryczny pociąg produkcji Siemensa i Halske. Rozwinął on prędkość 203 km/h. W 1938 roku włoski ETR 200 osiągnął tę samą prędkość. Podobnie jak konstrukcja niemiecka, nie zaczął on jednak regularnie kursować. Mimo to, prędkości te warte są odnotowania.

Najszybsze pociągi świata - Shienenzeppelin Najszybsze pociągi świata - Shienenzeppelin fot. www.aqpl43.dsl.pipex.com

Najszybsze pociągi świata - konstrukcje spalinowo-elektryczne

W pierwszej połowie XX w. eksperymentowano także z konstrukcjami spalinowo-elektrycznymi. Amerykański Pioneer Zephyr w 1939 roku pomknął z prędkością 161 km/h na trasie z Chicago do Minneapolis. Z dużymi prędkościami lepiej radzili sobie jednak Niemcy. Już w roku 1931 na tory wyjechał Shienenzeppelin, który rozpędził się do 230 km/h. Nigdy nie zaczął on jednak regularnie kursować.

Najszybsze pociągi świata - Pioneer Zephyr

Najszybsze pociągi świata - M-497 Black Beetle Najszybsze pociągi świata - M-497 Black Beetle fot. Photobucket.com

Najszybsze pociągi świata - silniki odrzutowe

Bardzo nietypowe konstrukcje wyjechały na szyny w latach 60-tych XX w. Pociągi takie jak M-497 Black Beetle były wyposażone w silniki odrzutowe. "Czarny Żuk" ustanowił rekord prędkości dla pociągów jeżdżących w Północnej Ameryce, który nie został pobity do dziś. Na trasie z Indiany do Ohio, rozpędził się on do 296 km/h. W 1968 roku na kanadyjskich szynach pojawił się natomiast UAC Turbo Train. Ta maszyna mogła rozpędzić się do prędkości 274 km/h, ale na normalnych trasach kursowała, jadąc zaledwie 161 km/h. Turbo Train wyposażony był w turbinę gazową o mocy 300 koni mechanicznych. W zależności od potrzeb można go było wyposażyć w kilka takich turbin.

Najszybsze pociągi świata - UAC Turbo Train

Najszybsze pociągi świata - Shinkansen Najszybsze pociągi świata - Shinkansen fot. satoh490625.blog50.fc2.com

Najszybsze pociągi świata - Shinkansen: japońskie pociski

Mniej więcej w tym samym czasie, co na tory wyjechał Black Beetle i UAC Turbo Train, w Japonii rozpoczęła się prawdziwa rewolucja. W 1964 roku oddano do użytku trasę między Tokio i Osaką, na której pojawiła się konstrukcja Kawasaki Heavy Industries. Shinkansen, bo o nim mowa, otrzymał idealną nazwę. Pociąg po naszemu zwący się Pocisk, między japońskimi miastami kursował z prędkością 210 km/h, ale w trakcie testów osiągnął nawet prędkość 256 km/h. Ten wynik został odnotowany już w 1963 roku.

Najszybsze pociągi świata - Shinkansen

Najszybsze pociągi świata - InterCity 125 Najszybsze pociągi świata - InterCity 125 fot. waynesworlduk.blogspot.com

Najszybsze pociągi świata - Europa przyspiesza

Pierwsze regularnie kursujące pociągi osiągające prędkość powyżej 200 km/h zadebiutowały w Wielkiej Brytanii na przełomie lat 70-tych i 80-tych. Były to InterCity 125. W tym samym okresie na trasę między Paryżem i Lyonem wyjechał dobrze znany TGV. W roku 1983 został on najszybszym pociągiem świata. TGV osiągnął wtedy prędkość 260 km/h.

Najszybsze pociągi świata - TGV

Najszybsze pociągi świata - AVE Najszybsze pociągi świata - AVE fot. www.rmtbristol.org.uk

Najszybsze pociągi świata - Europa przyspiesza

Pod koniec ubiegłego wieku, pierwszą linię wysokich prędkości otworzyli także Hiszpanie. Tamtejszy AVE rozpędza się do 300 km/h i jeździ po największej w Europie sieci kolejowej obsługującej pociągi wysokich prędkości. Co ciekawe, jeśli AVE spóźni się o ponad pięć minut w stosunku do czasu przyjazdu pokazywanego w rozkładzie, podróżni otrzymują całkowity zwrot kosztów biletów. Kiedy takiego traktowania doczekają się Polacy?

Warto także wspomnieć o Eurostarze, czyli pociągu kursującym pod kanałem La Manche. Łączy on Londyn z Brukselą i Paryżem i rozpędza się do 300 km/h. Jest to konstrukcja bazująca na francuskim TGV.

The new line built for the Eurostar will allow trains to touch speeds of 299 km/h.

Najszybsze pociągi świata - CRH 2 Najszybsze pociągi świata - CRH 2 fot. blog.essinova.com

Najszybsze pociągi świata - Chiny w klubie superprędkości

Od niedawna bardzo szybkimi pociągami jeżdżą także Chińczycy. Wprowadzili oni do użytku kilka różnych wersji tychże, które otrzymał nazwy CRH 1, CRH 2, aż do CRH5. Jedna z konstrukcji - CRH3 - to pociąg oparty na technologii Siemens Velaro. Podróżuje on z prędkością 350 km/h, choć w trakcie testów udało się go rozpędzić nawet do 394 km/h. Podobną maszynę buduje także firma Kawasaki Heavy Industries. CRH 2 również będzie się rozpędzał do 350 km/h. Jakby tego było mało, będzie on kursował w sieci kolejowej o łącznej długości 13 tys. kilometrów.

Najszybsze pociągi świata - CRH 3

Najszybsze pociągi świata - chiński Maglev Najszybsze pociągi świata - chiński Maglev fot. opentravel.com

Najszybsze pociągi świata - Maglev

Zupełnie inną kategorią szybkich pociągów są maglevy. To maszyny wykorzystujące poduszkę magnetyczną. Dzięki niej, jedynie składy jedynie przy przyspieszaniu poruszają się po szynach - później lewitują. Jeden z nich kursuje na krótkiej trasie (30 km) między lotniskiem a chińskim miastem Szanghaj. Choć średnio porusza się na niej z prędkością 250 km/h to może się rozpędzić do 430 km/h, a w trakcie testów udało mu się nawet rozwinąć prędkość 501 km/h.

Rekord prędkości należy jednak do Japończyków. Ich maglev już w roku 2003 rozpędził się do 581 km/h. Do tej pory nikomu nie udało się jeszcze pobić tego wyniku. Trzeba jednak zaznaczyć, że ta maszyna nie kursuje jeszcze na żadnej linii.

Najszybsze pociągi świata - japoński Maglev