Co Polacy najczęściej psują w swoich komputerach?

Pogotowie komputerowe PCDOC ogłosiło raport informujący jakie usterki komputera najczęściej zgłaszają Polacy. Co więc najczęściej psujemy?

Na pierwszym miejscu w rankingu, z wynikiem aż 23%, znalazły się zasilacze komputerowe. Zarówno te działające z laptopami jak i zamontowane w komputerach stacjonarnych. Notebookowym zasilaczom uszkadzają się wtyczki, oraz same kable. Eksperci PCDOCa diagnozują także "kompletne spalenie elektroniki".

Jeśli chodzi o zasilacze komputerów stacjonarnych, przyczyną awarii najczęściej jest uszkodzenie kondensatorów, albo innej zawartej wewnątrz elektroniki. Z reguły powodem są zbyt częste skoki napięcia w sieci elektrycznej i/lub zaleganie kurzu wewnątrz obudowy zasilacza.

Na drugim miejscu znalazły się uszkodzenia dysku twardego. Diagnoza ta pada aż w 18% przypadków. Na trzecim miejscu, z niewiele niższym wynikiem - 17% - lokuje się przegrzanie innych podzespołów komputera. Jak wcześniej, jego powodem jest najczęściej zaleganie kurzu wewnątrz obudowy lub/i uszkodzenie wentylatorów (lub radiatorów).

Tylko w 12% przypadków problem dotyczył uszkodzonej matrycy laptopa. To chyba dość niewiele, zwłaszcza, że to wyjątkowo narażony na zniszczenie element, mający zasadniczy wpływ na działanie komputera. Z obitą obudową notebooka można pracować, ale pęknięta matryca może już wymiernie ograniczyć komfort użytkowania.

Najczęściej diagnozowane problemy sprzętowe z komputeramiNajczęściej diagnozowane problemy sprzętowe z komputerami fot. PCDOC

Tyle w kwestii usterek czysto sprzętowych. Problemy z komputerem powoduje jednak także i oprogramowanie. Najczęściej - system operacyjny. Na pierwszym miejscu w tej kategorii znalazła się "zbyt wolna praca komputera". Ze zgłoszeniem takim trafia do PCDOCa aż 24% przypadków. Z wynikiem 17%, na drugiej pozycji plasują się objawy zawirusowania. 14% zgłoszeń dotyczy natomiast braku możliwości uruchomienia komputera lub problemu z jego normalnym funkcjonowaniem.

Dopiero w dalej na liście znajduje się utrata danych (11%) i problemy z siecią, a konkretniej z jej konfiguracją (9%) i programami pocztowymi (10%).

W usterkach określanych jako związane z oprogramowaniem sporą kategorią są też "inne" (aż 15%), co tylko świadczy, że różnorodność problemów z warstwą "software" może być znacznie większa niż w przypadku sprzętu. Tam ta sama kategoria zebrała tylko 6% zgłoszeń.

Najczęściej zgłaszane problemy softwareoweNajczęściej zgłaszane problemy softwareowe fot. PCDOC

Eksperci PCDOCa twierdzą, że sporej części usterek sprzętowych da się uniknąć, jeśli nie zapomnimy o poprawnym użytkowaniu komputerów lub przynajmniej ich konserwacji. Możemy się także obwiniać za zaśmiecanie systemu operacyjnego i niedostateczne zabezpieczanie komputera programami antywirusowymi. Szymon Retecki, dyrektor zarządzający z PCDOC, komentuje wyniki:

Większość problemów z komputerem jest możliwa do uniknięcia poprzez właściwe zabezpieczenie oprogramowania i konserwację sprzętu. Bałagan w systemie operacyjnym oraz przegrzewające się procesory i inne elementy hardware, są najczęstszym powodem spowolnienia systemu. Lekceważone jest również zabezpieczenie Windows odpowiednim programem antywirusowym, co w przypadku infekcji złośliwym oprogramowaniem, dodatkowo spowalnia system i może być powodem poważnych uszkodzeń oraz utraty danych.

No cóż, wynika z tego, że "samo nic się nie psuje".

Więcej o: