Ofcom, brytyjska agencja badająca brytyjski rynek telekomunikacyjny, postanowiła zbadać świadomość nastolatków i dzieci dotyczącą sposobu w jaki działa Google.
Z badań wynika, że 31 procent badanych w wieku 12-15 lat i 16 procent w wieku 8-11 lat było w stanie odróżnić reklamę o wyników wyszukiwania. Jak wyjaśnia The Verge badanym pokazywano zrzuty ekranu i pytano, czy wyniki widoczne na samej górze strony to a) reklamy, b) najlepiej dopasowane odpowiedzi, c) najpopularniejsze odpowiedzi.
Fot. http://stakeholders.ofcom.org.uk
Z analiz wynika też, że 46% dzieci miało pewność, że Google utrzymuje się z reklam. 19 procent osób w wieku 12-15 lat stwierdziło, że jeżeli jakaś informacja pojawia się w wynikach wyszukiwania musi być prawdziwa.
W przyszłości przekaz reklamowy może więc wyglądać inaczej niż dziś. Kiedy nastolatki dorosną być może będą o wiele chętniej polegać na opinii vlogerów, informacjach znalezionych w sieci. To kolejny dowód na to, że rola internetu w naszym życiu wzrośnie.
Warto edukować dzieci w tym zakresie. Internet, dzięki aplikacjom takim jak YouTube Kids , jest dla nich czymś zupełnie naturalnym.
8 sztuczek ułatwiających korzystanie z YouTube - poznaj je!
Fotomontaż R. Kędzierski