Podczas telekonferencji w której braliśmy udział, Nvidia zaprezentowała dwie zupełnie nowe karty graficzne: GeForce GTX480 oraz jej zubożoną wersję GTX470 . Są to pierwsze karty oparte o nową architekturę Fermi i otwierają nową serię kart oznaczonych jako GeForce 400. Tym samym Nvidia zaczęła wspierać Direct X 11 .
Nvidia GTX480 wydaje się być nowym królem prędkości pośród kart jednoukładowych, tym samym detronizując dotychczasowego lidera, Radeona HD5870. Średnia przewaga w grach wynosi mniej więcej 33% dla gier opartych o Direct X 9 i 10 (maksymalna przewaga, 100%, wystąpił w grze Crysis) oraz 40% dla nowszych gier opartych o Direct X 11.
Porównanie wydajności w grach DX 9 i 10 pomiędzy GTX480 a Radeonem HD5870
Choć wszystkie dane, pochodzą od Nvidii i na wynik niezależnych testów przyjdzie nam jeszcze poczekać, to wskazują one jednoznacznie na GTX480 jako nowego króla. Nam nie chce się wierzyć, by Nvidia mogła dopuścić się takiej manipulacji, dlatego ogłaszamy ją najszybszą kartą jednoukładową na świecie (wg producenta od 1,5x do 3,5x szybszą od GTX285).
Ilość FPS'ów nie jest jednak, tym co stanowi o sile tych kart. Jest to możliwość radzenia sobie z detalami. Z olbrzymią ilością detali.
Realistyczna woda uzyskana za pomocą teselacji
Karta ta ma sobie radzić lepiej od Radonów z teselacją, występującą w Direct X 11 (teselacja polega na zwiększaniu ilości detali, wraz z przybliżaniem się do danego obiektu). Dzięki temu, zapas mocy przeznaczony na renderowanie dużych przestrzeni, można wykorzystać w zbliżeniu na pojedynczy obiekty, by pokazać więcej szczegółów, uzyskując ich większy realizm.
GTX480 ma też sprawniej realizować antyaliasing , nawet gdy włączymy AAx32 (na antyaliasingu x16 większość Radeonów zaczyna dostawać zadyszki).
Wsparcie dla silnika PhysX zostało mocno zaakcentowane (2,5x wydajniej niż GTX285), umożliwiając manipulację milionami obiektów w czasie rzeczywistym. W skrócie, przełoży się to na dużo efektownej destrukcji w grach. Nacisk położono też na wsparcie algorytmów symulacji płynów, co sprawi, że np. krew będzie bardziej realistycznie tryskać z ran.
Są to pierwsze karty Nvidii wykorzystujące DX11. Pozwala to zastosować w grach efekt głębi ostrości, co w prosty sposób nadaje im filmowy klimat . Do tego obsługa zaawansowanych filtrów rozmycia i generacji odbić, jeszcze bardziej umili rozgrywkę, poprzez prezentację bardziej realistycznych widoków i jeszcze bardziej realistycznej wody.
Będzie można połączyć trzy karty ze sobą. Połączenie dwóch kart w tryb SLI spowoduje prawie dwukrotne zwiększenie wydajności (średnio o 90%).
Nvidia chwaliła się w trakcie konferencji, różnymi innymi właściwościami karty, które dla nas jednak są bardziej marketingowymi hasłami, niż zaletami, które można by wykorzystać. Może Wy widzicie to inaczej.
Obraz samochodu wygenerowany przez GTX480 przy pomocy ray tracingu
GTX 480 dobrze radzi sobie z ray-tracingiem (3,5x szybciej niż GTX285). Ray-tracing to wymagająca dla układów obliczeniowych metoda generowania scen, polegająca na śledzeniu lotu pojedynczych promieni światła w danej scenie, co umożliwia generowanie realistycznych obrazów. W programie przygotowanym przez Nvidię, użytkownik może wybrać sobie samochód, scenerię, kąt padania światła i masę innych detali. W ten sposób można uzyskać bardzo realistyczny obraz samochodu. Takie zdjęcie.
Nie wiemy jak bardzo trzeba by być znudzonym , by generować obrazy samochodów i nie sądzimy by producenci gier zaczęli nagle używać ray-tracingu, gdyż jest to bardzo zasobożerna i zaawansowana metoda, sprawdzająca się dobrze w studiach postprodukcyjnych, ale wciąż nie w grach.
Tu nie trzeba chyba nikomu tłumaczyć, czemu to rozwiązanie nie jest niczym przełomowym. Fajnie to wygląda na targach i fajnie pomarzyć o takim zestawie, ale mało osób ma w ogóle miejsce na postawienie go, nie mówiąc już o pieniądzach. Być może w zastosowaniach naukowych znajdzie ono więcej zwolenników.
Największy przyrost mocy karta ta pokazuje właśnie w zastosowaniach naukowych. Wydajność w porównaniu do układów z serii GT200 wzrasta od 200 do 400% w zależności od zastosowania. Naukowcy mają więc co świętować.
GeForce 470GTX
O mniejszym kuzynie karty, oprócz podstawowych danych technicznych, nie było dużo mowy. Rozumiemy to w ten sposób, że nie było za bardzo się czym chwalić i (patrząc po cenie) uplasuje się ona wydajnościowo obok Radeona HD5870 i GeForce GTX 285.
Prowadzący unikali odpowiedzi o głośność kart. Podejrzewamy więc, że do najcichszych nie należą , szczególnie że temperatura pracy była problemem w trakcie ich produkcji.
GTX480 ma kosztować na starcie 2000 PLN (500-600 PLN drożej od Radeona HD5870 i 350PLN drożej od GTX295).
GTX470 - 1500 PLN (czyli w cenie Radeona HD \5870 i GTX285)
Data miejsce wejścia do sprzedaży: nieznane, ale podejrzewamy że już w kwietniu pojawią się na półkach sklepowych. Gdzieś.
GTX 480
Taktowanie układu graficznego: 700 Mhz
Taktowanie shaderów: 1401 Mhz
Taktowanie pamięci: 1848 Mhz
Ilość rdzeni: 480
Ilość pamięci: 1536MB GDDR5 / 384-bit
Pobór mocy pod obciążeniem: 250W
Pobór mocy w spoczynku: 50W
Wyjścia: 2x DL-DVI; mini-HDMI (standard 1.4)
Złącza zasilania: 6-pin i 8-pin
Długość karty: 26,7 cm
GTX 470
Taktowanie układu graficznego: 607 Mhz
Taktowanie shaderów: 1215 Mhz
Taktowanie pamięci: 1674 Mhz
Ilość rdzeni: 448
Ilość pamięci: 1280MB GDDR5 / 320-bit
Pobór mocy pod obciążeniem: 215W
Pobór mocy w spoczynku: 45W
Wyjścia: 2x DL-DVI; mini-HDMI (standard 1.4)
Złącza zasilania: 2 x 6-pin
Długość karty: 24,1 cm
Nowe karty oferują dużo ciekawych funkcji, które przydadzą się w przyszłości twórcom gier. Będą oni mogli śmielej wprowadzać pełne detali modele, a także wykorzystywać rosnącą paletę efektów, które od strony wizualnej uprzyjemnią grę. Duża wydajność pozwoli im obsłużyć nadchodzące gry, pełne efektów.
Naukowcy dostają do ręki bardzo mocne narzędzie (patrząc na stosunek ceny do mocy). Rewolucji nie ma, jest za to nieuchronna ewolucja w kierunku fotorealizmu, która dzieje się na naszych oczach. Nam pozostanie patrzeć, na taniejące starsze modele GeForców i Radeonów. Teraz piłka po stronie AMD/ATI.
Kuba Gładykowski