Facebook się rozprzestrzenia - nowości z konferencji f8

Na konferencjach f8 przedstawiane są nowości związane z Facebookiem. Trzy lata temu była to Platforma FB, dwa lata temu Facebook Connect. Teraz Mark Zuckerberg - założyciel serwisu - ogłosił, że Facebook znajdować się będzie mógł na każdej stronie pod postacią przycisku "Like" (Lubię to).

System ten nazwany został Open Graph . Wczoraj, czyli w dniu w którym odbywała się konferencja, w Open Graph uczestniczyło już 30 partnerów (w tym np. New York Times czy CNN). Partnerstwo polega na tym, że od teraz na różnych stronach internetowych można będzie dodać przycisk "Lubię to" (albo "Polecam") . Przeglądając teraz dowolną stronę, której właściciel zdecyduje się zaimplementować nowe rozwiązanie pod różnymi treściami (artykuł, zdjęcie, film) można będzie zobaczyć ile osób uznało ją za wart uznania .

Przycisk 'Like' na CNN i liczba osób, którym spodobał się artykułPrzycisk "Like" na CNN i liczba osób, którym spodobał się artykuł Fot. CNN

Będąc w tym samym czasie zalogowanym na swoje konto na Facebooku poniżej pojawi się lista znajomych , którym także spodobał się ten wpis. Dodatkowo zostanie to dodane do strumienia aktualności na Facebooku.

Znajomy kliknął wcześniej na 'Like'Znajomy kliknął wcześniej na "Like" Fot. CNN

Dodanie przycisku "Like" umożliwi wymianę informacji o naszej aktywności w Sieci nie tylko z naszymi znajomymi, ale także (może przede wszystkim) z właścicielami witryn. W ramach Open Graph będą oni mieli dostęp do tych danych , które na naszym koncie na Facebooku oznaczone zostały jako publicznie dostępne . W konsekwencji będzie mógł łatwiej wyświetlać na przykład spersonalizowane reklamy.

Jaki stąd wniosek dla nas? Że Facebook będzie wszędzie. Przycisk "Like" znajdzie się na większości stron internetowych, a w przyszłości może nawet zastąpić tradycyjne linki.

To największa transformacja, jaką kiedykolwiek wprowadziliśmy do Sieci

mówił Mark Zuckerberg. Pytanie, czy to zmiana w dobrym kierunku. Wszystko wskazuje bowiem na to, że od teraz Sieć stanie się satelitą dla Facebooka , zamiast być jak dotychczas tworem nadrzędnym.

Joanna Sosnowska

Więcej o: