Platformy wiertnicze to ostatnio dość drażliwy temat, ale nasza cywilizacja cały czas wymaga ropy naftowej do przeżycia, więc firmy zajmujące się wydobyciem ropy nie będą narzekać na brak pracy. Jednak platformy wiertnicze to jedno z głośniejszych miejsc pracy, stąd problem z przekroczeniami norm BHP dotyczących wystawienia na hałas. Stąd właśnie udział Statoilu w projekcie.
Technologia QuietPro została stworzona przez SINTEF ICT i wprowadzona na rynek przez utworzoną w tym celu firmę Nacre, jednak do tej pory jest wykorzystana głównie przez wojsko (siły wojskowe Skandynawii były jednym z początkowych źródeł finansowania projektu). Wykorzystuje ona zatyczki do uszu z wbudowanymi słuchawkami oraz mikrofonami na zewnątrz. Kiedy w otoczeniu osoby noszącej zatyczki QUIETPRO jest cicho, słyszy ona wszystko normalnie, natomiast przy rosnących poziomach hałasu urządzenie odfiltrowuje hałas, nadal przepuszczając mowę, a przy dalszym wzroście hałasu aktywuje się funkcja aktywnego wytłumiania szumów. Dodatkowo do systemu można podłączyć system komunikacyjny, taki jak np. krótkofalówka. Zatyczki QuietPro w zasadzie zminiaturyzowana wersja ochronników słuchu w formie dużych nausznych słuchawek z wbudowanymi mikrofonami i głośnikami, które trudno wygodnie łączyć z okularami ochronnymi, maskami przecigazowymi itd. Główną wadą zatyczek, w porównaniu do zewnętrznych ochronników słuchu, jest możliwość ich nieprawidłowego osadzenia w kanale usznym - hałas może się wtedy dostać do ucha wewnętrznego i ochrona jest znacząco pogorszona. Aby uniknąć takiej sytuacji, zatyczki QuietPro mają możliwość elektronicznego pomiaru szczelności zatkania ucha, uruchamianą ręcznie lub automatycznie po włączeniu systemu.
Opracowywana właśnie wersia QuietPro Offshore będzie również mierzyć dawkę hałasu na którą został wystawiony pracownik, i będzie go ostrzegać kiedy powinien opuścić obszar. System pozwoli również na ustalenie w jakich rejonach i w jakich godzinach pracownicy są wystawieni na najwyższe dawki hałasu i ile one wynoszą. Wersja przeznaczona dla pilotów ma wejść na rynek już w tym roku.
[via Science Daily ]
Leszek Karlik