Dlaczego najgorszą? Mamy takie sposoby autoryzacji transakcji:
* hasło (wielorazowe)
Hasło można zgadnąć, łatwo też podsłuchać np. wyspecjalizowanym wirusem szpiegowskim, hasło się nie zmienia więc złodziej ma dużo czasu na opróżnienie konta.
* kod jednorazowy z kartki/zdrapki
Konto można okraść wykorzystując techniki socjotechniczne (phishing), kartę kodów można ukraść razem z portfelem. Poza tym jest to zupełnie dobra metoda.
* kod SMS
Różnica względem jednorazowego kodu ze zdrapki jest przede wszystkim taka, że kartą kodów codziennie nie wymachujemy w autobusie czy na ulicy, gdzie niezbyt praworządni obywatele mogą nam chcieć telefon zabrać w celu uzyskania "korzyści majątkowej" jak to określają prawnicy.
Poza tym telefon łatwo upuścić i rozbić, bateria może się rozładować tuż przed wysyłaniem Bardzo Ważnego Przelewu, a jeśli mamy starszy telefon i z niego łączymy się do banku, to może nie dać się odebrać SMS bez przerywania połączenia z bankiem. Dodatkowo SMS-y mogą czasami nie docierać jeśli przenosimy numer do innej sieci, albo za granicą.
* aplikacja tokena
Programik na telefon wyliczający odpowiednie hasło jednorazowe. Ma większość wad hasła SMS-owego, za wyjątkiem problemów z przenoszeniem numeru do innej sieci i roamingiem. Poza tym posiadany telefon musi być wspierany przez producenta danego tokena. Żaden z moich dwóch telefonów nie jest oficjalnie wspierany przez token Inteligo.
* token sprzętowy
Mały gadżecik w kształcie breloczka z wyświetlaczem, albo kalkulatorka, generujący hasła jednorazowe. Wbudowana bateria wytrzymuje kilka lat. Wady: cena (token kosztuje 200-300PLN) i konieczność wizyty w banku w celu pobrania albo wymiany urządzenia. Jest odporny na upadki i noszenie z kluczami, nie przyciągnie uwagi złodzieja.
Szczególnie irytujące jest to, że z punktu widzenia systemu autoryzacji, nie ma żadnej różnicy między tokenem programowym (aplikacją na telefon) i sprzętowym, a jednak pozbawiono klientów możliwości wyboru, aby kto chce - mógł ściągnąć token na telefon, a kto nie chce - dokupić sprzętowy.
Szkoda.
AKTUALIZACJA
Okazuje się, że Inteligo nie pozbawia klientów możliwości stosowania tokenów sprzętowych oraz stosowania aplikacji tokena na nowe modele telefonów. Udogodnienia te będą wprowadzone już wkrótce - więcej informacji tutaj . Za wprowadzenie w błąd przepraszamy.
[Na podstawie inteligo.pl ]
Janusz A. Urbanowicz