Niewielkie rozmiary oraz konieczność ograniczenia poboru prądu wymusza na projektantach stosowanie podzespołów o raczej niskim potencjale obliczeniowym. Nvidia obiecuje jednak, że dzięki nowemu dwuprocesorowemu układowi Tegra 2 sytuacja ulegnie stanowczej poprawie.
Przede wszystkim ulec zmianie ma zagadnienie wielozadaniowości. Zamontowanie układu Tegra 2 ma dać zdecydowanie większy skok wydajności niz domontowanie kolejnego procesora, powiększenie rdzenia istniejącego lub zwiększenie pojemności pamięci. No i nie obciąża dodatkowo baterii.
typowy procesor jednordzeniowy fot. Nvidia
Nvidia Tegra została stworzona od podstaw w oparciu o heterogeniczną architekturę wielordzeniową i zawiera aż dwa rdzenie procesora centralnego Coterx A9 ARM wraz z szeregiem innych, wyspecjalizowanych rdzeni, przeznaczonych do obsługi dźwięku, wideo i grafiki. Mimo iż sam A9 jest niżej taktowany niż inne nowoczesne procesory, wielość rdzeni powinna sprawić, że w trakcie wykonywania konkretnych zadań urządzenie będzie działać znacznie szybciej... a do tego oszczędniej gospodarować energią.
Wielką zaletą drugiej generacji układów Nvidia Tegra ma być przede wszystkim funkcja przetwarzania symetrycznego (SMP), która dzieki zdecydowanie lepszej obsłudze wielozadaniowości pozwala na osiąganie krótszego czasu wczytywania stron internetowych, granie w wysokiej rozdzielczości i z jakością "dorównującą konsolom do gier", dużą płynność i łatwość obsługi urządzenia, oraz mniejszy pobór energii i wysoka wydajność w przeliczeniu na wat.
To ostatnie wspomagane jest także przez złożone algorytmy dynamicznej regulacji napięcia i skalowania częstotliwości. Zarówno na poziomie programowym jak i sprzętowym.
Czy, i jak bardzo Nvidia Tegra 2 wpłynie na rynek urządzeń mobilnych zadecydują już przyszli użytkownicy. Jeśli jednak wierzyć specyfikacjom i testom publikowanym przez producenta oraz specjalistyczne serwisy może się udać osiągnąć niemożliwe. Sprawność pełnoprawnego laptopa w urządzeniu o wielkości pudełka od zapałek. Dodając do tego relatywnie niski pobór energii pojawia się wizja platformy marzeń do zastosowania w urządzeniach mobilnych.
[za Nvidia]
Łukasz Cichy