Seks, ubezpieczenia, diamenty, hazard i opony. Najdroższe domeny świata i Polski

Ceny domen zmieniają się często, niektóre adresy można kupić niemal za grosze. Jest jednak grupa sieciowych słów, za które zawsze przyjdzie słono zapłacić

Ranking serwisu Business Insider z maja tego roku zawiera najdroższe domeny wszech czasów. Pozycja 1. i 3. nie pozostawiają złudzeń, co się najlepiej sprzedaje - nie tylko w internecie.

1. Sex.com - sprzedana w 2010 r. za 13 milionów dolarów 2. Fund.com - sprzedana w 2008 r. za 9,999,950 dolarów 3. Porn.com - sprzedana w 2007 r. za 9,500,000 dolarów 4. Diamond.com - sprzedana w 2006 r. za 7,500,000 dolarów 5. Slots.com - sprzedana w 2010 r. za 5,500,000 dolarów 6. Toys.com - sprzedana w 2009 r. za 5,100,000 dolarów 7. Clothes.com - sprzedana w 2008 r. za 4,900,000 dolarów 8. Vodka.com - sprzedana w 2008 r. za 3,000,000 dolarów 9. Candy.com - sprzedana w 2008 r. za 3,000,000 dolarów 10. Shopping.de - sprzedana w 2008 r. za ok. 2,858,945 dolarów (1,960,000 euro)

Dalej są jeszcze CreditCards .com (2,750,000 dolarów w 2004 r.) oraz Computer .com (2,100,000 dolarów w 2007 r.) Poniżej skromnej sumy dwóch milionów dolarów wycenione zostały: Seniors.com, Fly.com, Dating.com, Auction.com, DataRecovery.com, Ticket.com, Tandberg.com, Russia.com, Cameras.com.

Insure.comInsure.com Insure.com

Według wykonanego rok wcześniej (marzec, 2010) rankingu Most Expensive Journal najdroższą domeną nie jest wcale Sex.com , ale Insure.com , sprzedana w 2009 r. za 16 milionów dolarów. Sex.com jest dopiero druga, a kupiona została już w 2006 roku za 12-14 milionów dolarów. Dalej powtarzają się Fund.com i Porn.com , pojawiają się natomiast nieobecne w poprzednim rankingu Business.com , ($7.5 milionów w 1999 r.), Beer.com ($7 milionów w 2004 r.), Israel.com ($5.88 milionów w 2004 r.) oraz Casino.com ($5.5 milionów w 2003 r.).

W rankingach brakuje Fb.com , którą Facebook kupił za 8,5 miliona dolarów.

Seks czy ubezpieczenia?

Nie jest to jedyne źródło, które podaje Insure.com jako najdroższą domenę - jako taka figuruje np. na oficjalnej stronie Księgi Rekordów Guinnesa . Została kupiona przez firmę QuinStreet zajmującą się marketingiem w internecie w październiku 2009 r. za 16 milionów dolarów.

Jednakże przeszukując internet natkniemy się na wiele informacji, że to Sex.com pozostaje najdroższą domeną świata. Ostatnio została rzekomo sprzedana przez firmę Escom spółce Clover Holdings - za 13 milionów dolarów, 17 listopada 2010.To jednakże pojawiają się nieścisłości - np. opiniotwórczy serwis TechCrunch w 2009 r. podawał właśnie Insure za 16 milionów jako najdroższą , by w 2011 r. uznać za takową Sex.com sprzedaną za niższą cenę - 13 milionów dolarów . Sam dom aukcyjny Sedo.com podaje cenę 11,5 miliona w 2006 r. i rekordową (!) cenę 13 milionów w 2010 r.

Sprawę gmatwa jeszcze artykuł na stronie Ezine Articles , w którym znajdziemy informacje, że cena 13 milionów za Sex.com pochodzi z 2006 roku, kiedy ta domena faktycznie ustanowiła rekord Guinnessa. Jednakże aukcja z 2010 r. zakończyła się sumą 11,5 miliona dolarów, a w międzyczasie za 16 milionów sprzedana została Insure.com. Zamieszanie mógł spowodować wyciek plotki, jakoby Sex.com sprzedano w 2010 r. za 17 milionów.

Jak widać, ustalenie, która domena jest tą najdroższą nie jest sprawą łatwą. Nie trzeba dodawać, że taki rekord i tytuł to łakomy kąsek dla handlarzy domenami, bowiem tylko podnosi wartość adresu i nadaje rozgłos transakcji. Być może niektórym ciężko też uwierzyć, że ubezpieczenia sprzedają się lepiej niż seks...

Dosłownie najdroższa domena

Oczywiście rekordy są po to, żeby je bić - próbuje to zrobić grupka irlandzkich i francuskich studentów wystawiając na sprzedaż dosłownie "najdroższą domenę świata": www.themostexpensivedomainnameintheworld.com

themostexpensivedomainnameintheworld.comthemostexpensivedomainnameintheworld.com themostexpensivedomainnameintheworld.com

Chcą ją sprzedać za 12 000 001 dolarów i przejąć rekord Guinnessa, gdyż twierdzą, że sex.com sprzedano za dokładnie 12 milionów. Nie można tego rozpatrywać inaczej jak w kategoriach internetowego żartu, choć obiecują oddać 33% sumy pośrednikowi, który skontaktuje ich z klientem.

.pl

Spójrzmy jeszcze na sytuację w Polsce - według serwisu CenyDomen.pl najdroższymi polskim domenami wszech czasów były:

1. co.pl za 1 008 000,00 PLN w 2011 r. (jednak to domena przeznaczona do sprzedazy subdomen, alternatywa dla com.pl) 2. opony.pl za 960 000,00 PLN w 2010 r. 3. urlopy.pl za 400 000,00 PLN w 2008 r, 4. kino.pl za 150 000,00 PLN w 16.02.2009 r. 5. samochod.pl za 146 000,00 PLN w 2010 r. 6. lekarze.pl za 135 000,00 PLN w 2009 r. 7. magazyny.pl za 132 000,00 PLN 2010 r. 8. lista.pl za 98 000,00 PLN w 2011 r. 9. domain.pl za 97 313,00 PLN w 2008 r. 10. work.pl za 95 000,00 PLN w 2007 r.

W czołówce zmieściłyby się też niewymienione orange.pl (szacowana na ok. 150 tys. euro, czyli ok. 600 tys. zł) oraz n.pl (250 tys. złotych).

Ciekawe jest też zestawienie za zeszły rok, w którym znajdziemy kilka transakcji, które zakwalifikowały się do pierwsze dziesiątki największych polskich transakcji:

1. opony.pl za 960 000,00 PLN 2. samochod.pl za 146 000,00 PLN 3. magazyny.pl za 132 000,00 PLN 4. material.pl za 80 000,00 PLN 5. wedkarski.pl za 50 000,00 PLN 5. humor.pl za 45 000,00 PLN 7. startup.pl/start-up.pl za 44 000,00 PLN 8. matma.pl za 43 000,00 PLN 9. broker.pl za 40 000,00 PLN 10. renoma.pl za 35 136,00 PLN

Rynek domen wciąż rośnie. W tym roku jedną z najważniejszych transakcji był zakup domeny play.pl - jak szacuje serwis webhosting.pl , sieć komórkowa zapłaciła za nią milion złotych. Może to być największa transakcja na polskim rynku domenowym.

Więcej o: