KRRiT: nadawcy nie powinni odsyłać użytkowników do Facebooka

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji wydała dziś oświadczenie w sprawie odsyłania widzów i słuchaczy do serwisów społecznościowych po więcej informacji. Wedle oficjalnej decyzji publiczni nadawcy nie powinni kierować swoich odbiorców dalej, a już z pewnością nie mogą reklamować takich serwisów.

Oświadczenie KRRiT związane jest ze skargą jednego ze słuchaczy Programu I Polskiego Radia, który narzekał na promowanie Facebooka na antenie. Cała sprawa rozpoczęła się pod koniec lutego ; Krzysztof Luft, członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji powiedział wówczas Presserwisowu, że

Nie ma przeszkód, by media, także publiczne, były obecne w serwisach społecznościowych, miały tam profile i promowały swoje audycje. Niedopuszczalne jest jednak promowanie takich serwisów na antenie, zwłaszcza jeśli słuchaczy i widzów odsyła się tam po informacje inaczej niedostępne.

Teraz KRRiT wydał ostateczne oświadczenie w sprawie odsyłania słuchaczy i widzów do serwisów typu Facebook czy NK.pl. Krajowa Rada podkreśla, że nadawcy publiczni "nie powinni odsyłać odbiorcy do umieszczonych w Internecie treści niezbędnych do zrozumienia audycji", a "prezentowanie na antenie faktu obecności nadawcy na innych portalach i w serwisach społecznościowych powinno mieć charakter informacji pozbawionej cech reklamy czy też promocji samych portali bądź serwisów".

KRRiT będzie oceniać poszczególne problemy rodzące się w procesie konwergencji mediów. Będzie reagować w sytuacjach, gdy w przekazach dotyczących portali czy stron internetowych wystąpi ukryty przekaz handlowy

czytamy w oświadczeniu KRRiT.

To zresztą nie pierwszy przypadek, gdy regulacje prawne dotykają wspominania o Facebooku w mediach. We wrześniu ubiegłego roku podobne oświadczenie zostało wydane przez szwedzki odpowiednik KRRiT . Szwedzka komisja stwierdziła wówczas, że zachęcanie na antenie widzów i słuchaczy do dołączenia do grup na Facebooku narusza Ustawę o Radiu i Telewizji, ponieważ "w niewłaściwy sposób faworyzuje przedsięwzięcie komercyjne".

Więcej o: