Na tunel łączący wyspę Wolin z wyspą Uznam, Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad przeznaczyła ponad 900 milionów złotych. Do przetargu stanęło kilkanaście firm, a jako najkorzystniejszą ofertę wybrano złożoną przez konsorcjum firm Astaldi S.p.A. i Ghella S.p.A. Opiewała ona na kwotę 727,1 mln złotych. Tańszą ofertę złożyło inne konsorcjum z Włoch - firmy Toto S.p.ACostruzioni Generali i ICM S.p.A oferowały zbudowanie tunelu za 618 mln złotych.
Komisja Przetargowa dokonała ponownego wyboru oferty najkorzystniejszej w przetargu na realziację tunelu w #Świnoujściu. Wybrana została oferta włoskich firm Astaldi i Ghella. https://t.co/SdviFDdRjz pic.twitter.com/49qc3mBVRN
- Mateusz Grzeszczuk (@MatGrzeszczuk) 17 kwietnia 2018
To właśnie te firmy złożyły odwołanie od wyniku przetargu (odwołanie złożyło też konsorcjum Porr, którego oferta opiewała na kwotę 793,2 mln zł). Sprawa trafiła do Krajowej Izby Odwoławczej, a następnie do Sądu Okręgowego w Szczecinie.
Zgodnie z jego wyrokiem, Komisja Przetargowa ponownie przeanalizowała oferty i ponownie wybrała ofertę konsorcjum firm Astaldi S.p.A. i Ghella S.p.A jako najkorzystniejszą.
- Komisja Przetargowa działa sprawnie i z zachowaniem jak największej staranności, ale wpływ na terminarz działań w przetargu ma ostra walka o kontrakt pomiędzy oferentami - powiedział Łukasz Lendner Dyrektor oddziału GDDKiA w Szczecinie.
Budowa tunelu miała być ukończona w 2021 roku (w ciągu czterech lat od podpisania umowy), jednak z powodu odwołań od wyników postępowania przetargowego opóźnienie jest nieuchronne. Od obecnej decyzji GDDKiA, pozostali uczestnicy postępowania również mogą się odwołać w ciągu 10 dni.
Tunel w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie. Obecnie komunikacja odbywa się dzięki przeprawom promowym, których przepustowość jest mocno ograniczona. Tunelu ma rozwiązać te problemy. Jego całkowita długość wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu drążonego. Średnica wewnętrzna będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu, każdy o szerokości 3,5 m., poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna. Na budowę przewidziane było 912 mln złotych w tym 775 mln dofinansowania z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Na wyspie Uznam mieszka 80 procent populacji Świnoujścia. Wyspa nie ma połączenia drogowego z resztą Polski. Jedyne drogowe połączenia ze stałym lądem są po niemieckiej stronie wyspy.
http://mib.gov.pl