To była "ostra walka o kontrakt", ale Włosi wybudują tunel w Świnoujściu. Za ponad 727 milionów złotych

Odwołania nie pomogły konkurentom - GDDKiA znów wybrały ofertę Astaldi i Gella jako najkorzystniejszą. Tunel ma być gotowy w 4 lata.
Tak ma przebiegać tunel pod Świną Tak ma przebiegać tunel pod Świną MATERIAŁY UM ŚWINOUJŚCIE

Była też tańsza oferta

Na tunel łączący wyspę Wolin z wyspą Uznam, Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad przeznaczyła ponad 900 milionów złotych. Do przetargu stanęło kilkanaście firm, a jako najkorzystniejszą ofertę wybrano złożoną przez konsorcjum firm Astaldi S.p.A. i Ghella S.p.A. Opiewała ona na kwotę 727,1 mln złotych. Tańszą ofertę złożyło inne konsorcjum z Włoch - firmy Toto S.p.ACostruzioni Generali i ICM S.p.A oferowały zbudowanie tunelu za 618 mln złotych.

Wizualizacja tunelu pod Świną Wizualizacja tunelu pod Świną MATERIAŁY UM ŚWINOUJŚCIE

Ponowne ropotrzenie oferty

To właśnie te firmy złożyły odwołanie od wyniku przetargu (odwołanie złożyło też konsorcjum Porr, którego oferta opiewała na kwotę 793,2 mln zł). Sprawa trafiła do Krajowej Izby Odwoławczej, a następnie do Sądu Okręgowego w Szczecinie.

Zgodnie z jego wyrokiem, Komisja Przetargowa ponownie przeanalizowała oferty i ponownie wybrała ofertę konsorcjum firm Astaldi S.p.A. i Ghella S.p.A jako najkorzystniejszą.

Cieśnina Świna w miejscu, gdzie - jak zapewnia PiS - do końca 2021 r. powstanie tunel Cieśnina Świna w miejscu, gdzie - jak zapewnia PiS - do końca 2021 r. powstanie tunel CEZARY ASZKIEŁOWICZ

"Ostra walka o kontrakt"

- Komisja Przetargowa działa sprawnie i z zachowaniem jak największej staranności, ale wpływ na terminarz działań w przetargu ma ostra walka o kontrakt pomiędzy oferentami - powiedział Łukasz Lendner Dyrektor oddziału GDDKiA w Szczecinie.

Budowa tunelu miała być ukończona w 2021 roku (w ciągu czterech lat od podpisania umowy), jednak z powodu odwołań od wyników postępowania przetargowego opóźnienie jest nieuchronne. Od obecnej decyzji GDDKiA, pozostali uczestnicy postępowania również mogą się odwołać w ciągu 10 dni.

Tak ma przebiegać tunel pod Świną. Ujęcie od strony wyspy Uznam Tak ma przebiegać tunel pod Świną. Ujęcie od strony wyspy Uznam MATERIAŁY UM ŚWINOUJŚCIE

Na wyspie Uznam mieszka 80 procent populacji Świnoujścia

Tunel w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie. Obecnie komunikacja odbywa się dzięki przeprawom promowym, których przepustowość jest mocno ograniczona. Tunelu ma rozwiązać te problemy. Jego całkowita długość wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu drążonego. Średnica wewnętrzna będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu, każdy o szerokości 3,5 m., poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna. Na budowę przewidziane było 912 mln złotych w tym 775 mln dofinansowania z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Na wyspie Uznam mieszka 80 procent populacji Świnoujścia. Wyspa nie ma połączenia drogowego z resztą Polski. Jedyne drogowe połączenia ze stałym lądem są po niemieckiej stronie wyspy.

Przekrój tunelu
http://mib.gov.pl