GDDKiA poinformowała o planowanych w tym roku przetargach na budowę dróg. W ciągu kilku najbliższych miesięcy powinno ich zostać ogłoszonych jeszcze dziewięć. Na mapie opublikowanej przez dyrekcję widać jakich regionów dotyczą inwestycje.
Źródło: GDDKiA
W przypadku drogi ekspresowej S11 GDDKiA zamierza ogłosić przetargi na dwa odcinki. Pierwszy to licząca 28 km obwodnica Oleśna.
Fot. MICHAŁ ŁEPECKI (Agencja Gazeta) / GDDKiA
Drugim fragmentem jest mierzące 47,7 km połączenie Koszalina i Bobolic. Odcinek będzie zaczynał się na węźle Koszalin Zachód na obwodnicy Koszalina i Sianowa, natomiast kończył na węźle Bobolice łączącym się z obecnym przebiegiem DK 11 zlokalizowanym na południe od tej miejscowości.
DK 11 będzie łączyć środkowe wybrzeże Bałtyku z Górnym Śląskiem.
W przypadku drogi krajowej DK9 Dyrekcja zamierza ogłosić przetarg na budowę obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego. Odcinek liczący 2,7 km ma powstać w śladzie obecnej drogi - od węzła na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 755 do istniejącej drogi krajowej nr 9 będącej wylotem z Ostrowca w kierunku Rzeszowa.
Obecnie droga krajowa nr 9 przebiega przez Ostrowiec Świętokrzyski miejskimi ulicami, na których średnie natężenie ruchu przekraczało już w 2010 roku liczbę 22 tysięcy pojazdów na dobę. Dzięki inwestycji, możliwe będzie oddzielenie ruchu lokalnego od tranzytu, poprzez przełożenie ruchu tranzytowego na wybudowany w ostatnich latach ciąg ulic oraz planowany przez GDDKiA odcinek łączący istniejący węzeł z wylotem drogi krajowej nr 9 w kierunku Rzeszowa.
Droga krajowa nr 28 zyska odcinek od długości 1,4 km. Chodzi o obwodnicę Nowego Sącza, a konkretnie fragment na terenie gminy Chełmiec. Inwestycja warta jest ok. 400 tys. zł. Prowadzona jest w ciągu drogi krajowej nr 28 Zator - Nowy Sącz - Przemyśl - granica państwa.
Obwodnica Praszki, położonej na DK45, liczyć będzie ok 12 km. Jest istotna dla mieszkańców, bo droga łączy obszar łódzki, opolski i śląski, jest 'dolotówką' drogi ekspresowej S8. Jak podkreśla burmistrz Praszki cytowany przez Nową Trybunę Opolską miasto czeka na obwodnicę od 20-30 lat.
GDDKiA zamierza też ogłosić przetarg na budowę obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu DK78. Liczący ponad 24 km odcinek będzie wymagał wybudowania trzech węzłów, dwóch skrzyżowań, mostów i wiaduktów. Ponadto wybudowane będą drogi serwisowe oraz dojazdowe do terenów przyległych, urządzenia ochrony środowiska oraz elementy odwodnienia drogi. Wśród wyzwań, jakie stoją przed drogowcami, jest budowa wiaduktu nad ul. Kolejową w Porębie.
GDDKiA poinformowała też, że będzie szukać wykonawców przebudowy południowej nitki obecnej DK18 by dostosować ją do parametrów autostrady na blisko 22-kilometrowym odcinku za węzłem Żary Zachód na DK12 i przed węzłem Iłowa na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 296.
To część większej inwestycji dotyczącej autostrady A18. Główna droga z Dolnego Śląska w kierunku Niemiec - pomiędzy Olszyną i Golnicami - jest w bardzo złym stanie. GDDKiA poinformowała, że 70-kilometrowy odcinek zostanie dostosowany do parametrów autostrady.
To inwestycja, na którą kierowcy czekali od lat. Stan techniczny jezdni południowej na trasie Olszyna-Golnice jest zły. Na całym odcinku występują spękania podłużne i poprzeczne, a także wykruszenia i ubytki w płytach betonowych, co jest mocno odczuwalne podczas podróży. Nawierzchnia jest niejednorodna, ponieważ najbardziej zniszczone płyty betonowe pokryto masą bitumiczną. - Wykonywane na bieżąco zabiegi utrzymaniowe nie poprawiają długofalowo komfortu i bezpieczeństwa jazdy użytkowników drogi, dlatego konieczna jest gruntowna przebudowa tej trasy - mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk komentując prace nad inwestycją.
Koszty inwestycji szacuje się na 1,1 mld zł.