Za media publiczne niech płaci budżet państwa. Tego chce większość Polaków. Najwyraźniej nie rozumieją, skąd państwo bierze pieniądze

Z najnowszego badania CBOS wynika, że sześciu na dziesięciu Polaków nie chce wprowadzenia opłaty audiowizualnej, która ma zastąpić dotychczasowy abonament RTV. Jednocześnie taki sam odsetek badanych uważa, że media publiczne powinny być utrzymywane z budżetu państwa. Czyli z czego?

Niechętne podejście Polaków do opłaty audiowizualnej nie zmieniło się w ciągu trzech lat – poprzednie badanie CBOS przeprowadził w 2013 roku i jego wyniki były bardzo zbliżone. 

Nowa opłata audiowizualnaNowa opłata audiowizualna Centrum Badania Opinii Publicznej, Newsletter 17/2016

Według raportu CBOS większość Polaków w ogóle nie chce płacić abonamentu czy innej bezpośredniej daniny na publiczne media i uważa, że środki na ten cel powinny pochodzić z budżetu państwa. Z tego wynika, że większość Polaków nie rozumie, skąd państwo bierze pieniądze. Pomysł dołączenia opłaty audiowizualnej do rachunku za prąd nie podoba się 60% badanych przez CBOS, ale najwyraźniej nie przeszkadzałoby im, gdyby państwo płaciło na media publiczne bezpośrednio z ich podatków. Na budżet państwa składamy się wszyscy. Pieniądze w budżecie państwa, to nasze pieniądze.

Na ten rok rząd zaplanował dochody w wysokości nieco ponad 313 miliardów 800 milionów złotych. 88% tej kwoty ma pochodzić z podatków. I to głównie wcale nie z podatku dochodowego, który właśnie rozliczamy w PITach (ten stanowi zaledwie 15% wszystkich dochodów budżetu). Największą pozycją (ponad 40% dochodów budżetu) jest podatek od towarów i usług, czyli VAT. Podstawowa stawka VAT w Polsce to obecnie 23%. Może nie wszyscy pamiętają, że została podniesiona z 22% w 2011 roku przez ówczesny rząd PO. Początkowo miała obowiązywać przez trzy lata, tymczasem właśnie zaczęliśmy szósty rok z wyższym VAT-em. Obecny rząd PiS w tym roku stawki już nie obniży. Premier Beata Szydło zapowiedziała, że decyzję w tej sprawie będzie podejmować w drugim półroczu.

Czy bezpośrednio, przy okazji opłacania rachunku za prąd, czy pośrednio, robiąc zakupy obłożone 23% VAT, i tak zrzucimy się na media publiczne. Z badania CBOS wynika, że ten drugi sposób znacznie mniej nam przeszkadza. Może dlatego, że teraz wydaje się nam, że abonament płacimy – tak deklaruje 52% badanych przez CBOS. A według oficjalnych danych Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji robi to zaledwie 8% gospodarstw domowych w Polsce.