Zaufanie Polaków wobec sklepów wielobranżowych sprawdziła firma ARC Rynek i Opinia na zlecenie Procontent Communication. Zbadano kilka czynników, takie jak poziom obsługi klienta, ceny oraz funkcjonujące programy lojalnościowe.
Aż 45 proc. Polaków jest przekonanych, że najlepszy wizerunek mają dyskonty. Sieci takie jak Biedronka, Lidl czy Kaufland kojarzą się nam znacznie lepiej niż sklepy osiedlowe, które są postrzegane pozytywnie przez 19 proc. rodaków. Na trzecim miejscu pod kątem wizerunkowym plasują się supermarkety oraz hipermarkety. Sieci Auchan, Carrefour czy Tesco mają najlepszy wizerunek zdaniem 16 proc. ankietowanych.
Zbadano także marki handlowe najbardziej godne zaufania. Zdaniem Polaków takimi sieciami są Biedronka (65 proc. wskazań), Lidl (48 proc.) oraz Kaufland (35 proc.). Sklepy należące do Biedronki są też najchętniej odwiedzane.
Sklepy mają problem z uczciwością?
Niemal połowa ankietowanych jest zdania, że w ciągu ostatnich kilku lat poprawiło się podejście sklepów do klienta. Zmian w tym aspekcie nie dostrzega jedna czwarta Polaków, a w opinii 12 proc. rodaków nastawienie marketów względem klientów jest gorsze niż kilka lat temu.
Charakterystyczne jest to, że aż 40 proc. Polaków stwierdziło, że trudno im ocenić, czy strategia sklepów jest względem nich uczciwa.
- Jest to wskazówka, szczególnie dla marketów i dyskontów, oznaczająca, że sieci handlowe powinny postawić na przejrzystą i klarowną politykę komunikacyjną. Dzięki temu, sklepy mogą zdecydowanie zyskać wizerunkowo komentuje Agnieszka Kozak z Procontent Communication.
Statystyczny Polak na środki pierwszej potrzeby wydaje około jednej trzeciej miesięcznych zarobków. Aż 78 proc. badanych zadeklarowało, że w ostatnim czasie nie zmieniło sklepu, w którym kupują tego typu produkty. Co skłania nas do zmiany miejsca robienia zakupów? 50 proc. pytanych wskazało atrakcyjną ofertę innego sklepu.
Przyglądając się uzyskanym wynikom badań, można pokusić się o postawienie tezy, że Polak jako klient to typowy łowca korzysta z okazji, wybiera atrakcje produktowe i cenowe. Taki sposób zachowania konsumentów jest bardzo dobrze znany i wykorzystywany przez sklepy brandowane znakiem Biedronka czy Lidl - mówi dr Krzysztof Kubiak Dyrektor z Wyższej Szkoły Promocji, Mediów i Show Businessu w Warszawie.