Lidl poinformował o zakończeniu z dniem dzisiejszym (8 listopada) promocji "Sprytnie i tanio", w ramach której klienci mogli zwracać towary marek własnych Lidla, jeśli te nie spełniłyby ich oczekiwań. "Przyczyną tej decyzji są przypadki wykorzystywania promocji wbrew jej celom" - napisała sieć w oświadczeniu.
Lidl zapewnia przy tym, że wszyscy klienci, którzy dokonali zakupów przed dniem zakończenia akcji nadal mogą korzystać z uprawnień, jakie dała im promocja.
W założeniu promocja "Sprytnie i tanio" miała zachęcić klientów do korzystania z produktów marek własnych Lidla. Szybko okazało się jednak, że spora rzesza konsumentów wykorzystywała ją do granic absurdu. Sieć musiała się zmagać ze zwrotami wynoszącymi nawet kilkaset złotych.
O dość szokujących przypadka nadużywania zasad promocji przez klientów, którzy okazali się zbyt "sprytni" napisał m.in. serwis Wrocławskie Podróże Kulinarne:
Ludzie robią zakupy na 1000 zł, wypakowują towary w domu, a na drugi dzień przyjeżdżają do sklepu z koszykiem wypchanym pustymi pudełkami.
Niektórzy nie czekają całego dnia, tylko robią zakupy po 500-700 zł, wypakowują wszystko w aucie na parkingu i po godzinie wracają zwrócić opakowania. Sporo osób robi to po kilka razy dziennie.
Znajoma opowiadała, że wieczorami po prostu brakuje im pieniędzy w kasie, bo tyle mają transakcji zwrotów
Spożywka, maszynki do golenia, podpaski, wszystko. Półki właściwie wymiecione
W mediach społecznościowych szybko pojawiły się również wymowne zdjęcia.
Dlaczego konsumenci zwracali puste opakowania po produktach, skoro celem promocji było odzyskanie pieniędzy za towar, który nie spełnił ich oczekiwań? Klienci powoływali się bowiem na zapis w regulaminie promocji, który brzmi następująco:
Klienci mogą dokonywać zwrotów produktów marki Lidl. zakupionych w terminie od 27 października do 30 listopada. 5. Za zwrócony produkt marki Lidl Klient otrzymuje zwrot uiszczonej przez niego ceny. 6. Dokonując zwrotu produktu marki Lidl Klient zobowiązany jest przedstawić: II. Opakowanie zwracanego produktu marki Lidl, przy czym jego zawartość może być w stanie nienaruszonym lub częściowo zużytym, bądź zużytym.
Niestety klienci, którzy chcieli zrobić normalne zakupy, musieli oczekiwać w długich kolejkach wraz z osobami dokonującymi zwrotów. Sytuacja wywołała oburzenie, które było głośno wyrażane m.in. na profilu Lidla w serwisie Facebook.
Jeden z klientów sklepu opisuje swoje "wrażenia z zakupów" w następujący sposób:
Stanąłem w kolejce, a na taśmie przede mną ktoś chyba wysypał zawartość kilkudniowego kosza na śmieci – pudełko po kurczaku z wyciekającymi resztkami płynu, słoik ze zjełczałymi resztkami majonezu, torba po mrożonkach czy karton po soku. Wszystko śmierdziało dokładnie tak jak śmierdzą śmieci.
Mężczyzna sugeruje, że w sprawę "promocji" powinien zaangażować się sanepid, gdyż w sklepach Lidla mogą być łamane normy dotyczące sprzedaży żywności.
Początkowo sieć próbowała ograniczyć chaos panujący w swoich sklepach precyzując interpretację regulaminu:
Zawartość produktu może być w stanie częściowo spożytym lub częściowo zużytym. Zatem zwroty pustych opakowań nie będą uznawane
Część internautów zwraca jednak uwagę, że znajdujące się w nim zapisy mogą być interpretowane na korzyść zwracających towar.
Ostatecznie sieć Lidl opublikowała oświadczenie, w którym poinformowała o wcześniejszym zakończeniu promocji "Sprytnie i tanio". Oto pełna treść oświadczenia:
W nawiązaniu do nadesłanego pytania chcielibyśmy poinformować, że podjęliśmy decyzję o zakończeniu z dniem 8 listopada 2016 r. promocji objętej „Zasadami zwrotów produktów marek własnych Lidla (artykułów spożywczych, chemicznych i kosmetyków)”. Przyczyną tej decyzji są przypadki wykorzystywania promocji wbrew jej celom. Niemniej jednak chcielibyśmy podziękować wszystkim klientom, którzy testowali nasze marki własne i dzielili się z nami swoimi opiniami za pośrednictwem Biura Obsługi Klienta. Oczywiście wszyscy Klienci, którzy dokonali zakupów przed dniem zakończenia akcji nadal mogą korzystać z uprawnień wskazanych w jej Zasadach w odniesieniu do produktów wcześniej nabytych. W przyszłości, długofalowo będziemy rozwijać udogodnienia w zakresie zwrotów Produktów marek Lidla oraz nowych konceptów promocyjnych.