Milionowe straty polskiej spółki. Przez błędy w systemie wysyłała towary nie tam gdzie trzeba

Łódzka spółka Redan, właściciel marek odzieżowych Top Secret, Textilmarket czy Troll, poinformował o stracie netto na poziomie 13,75 mln zł w pierwszym kwartale br. Jedną z głównych przyczyn takiego wyniku były błędy w działaniu nowego systemu informatycznego, które powodowały nieprawidłowe zatowarowanie sklepów.

Grupa Redan poinformowała w raporcie kwartalnym, że w pierwszych trzech miesiącach 2017 r. zanotowała stratę netto na poziomie blisko 13,8 mln zł. Główną przyczyną takiego wyniku był fatalny wynik na sprzedaży w segmencie dyskontowym (czyli w ramach sieci sklepów Textilmarket) – strata 11,5 mln zł. To wszystko mimo wzrostu łącznej powierzchni sklepów.

Skąd tak fatalny wynik? Jak tłumaczy Redan w raporcie, największy negatywny wpływ na brak zwiększenia sprzedaży miało nieprawidłowe zatowarowanie sklepów. Okazało się, że wdrożony w lutym system SAP, wspomagający zarządzanie towarami, nie zadziałał poprawnie. To prowadziło m.in. do wysyłaniu towarów do niewłaściwych sklepów albo wysyłek zbyt małej ilości towarów.  

Po starcie systemu SAP ujawniły się błędy w jego działaniu, które nie zostały wcześniej wykryte na etapie testowania jego poprawności. W szczególności przez pewien okres był zablokowany proces przyjęć i wysyłek towarów z magazynu oraz interfejsy służące do przenoszenia informacji pomiędzy systemem centralnym a systemem sprzedażowym w sklepach. Spowodowało to z jednej strony zablokowanie możliwości właściwego towarowania sklepów, z drugiej zaś powstanie dużej ilości błędów systemowych, których eliminacja była złożona i czasochłonna. Nieprawidłowości w zatowarowaniu sklepów polegały na niedostatecznych ilościach towarów wysyłanych do sklepów oraz na wysyłkach towarów do niewłaściwych sklepów

 - informuje spółka dodając, że większość problemów już została rozwiązana, choć nadal system nie jest w pełni wydajny.

.. źródło: Redan

W całym 2016 r. Grupa Redan osiągnęła zysk netto na poziomie 5,2 mln zł. W segmencie dyskontowym zanotowała zysk na sprzedaży na poziomie blisko 17 mln zł, a w segmencie modowym (marki Top Secret, Troll i Drywash – sklepy internetowe, sklepy detaliczne, bezpośrednie kanały dystrybucji itd.) stratę ok. 6,2 mln zł.

W segmencie modowym w pierwszym kwartale br. Redan zanotował stratę na sprzedaży na poziomie ponad 3,1 mln zł, niemniej poczytuje ten wynik jako sukces, gdyż w porównaniu z trzema pierwszymi miesiącami 2016 r. strata jest niższa o blisko 2 mln zł.

Widać pozytywne tendencje wynikające z realizacji strategii zmienionej jesienią 2015 r. Zgodnie z nią zaczęliśmy się koncentrować przede wszystkim na wzroście marży handlowej i optymalizacji kosztów niż na dynamicznym rozwoju sprzedaży

- pisze zarząd Redanu dodając, że w jego opinii już w 2017 r. segment modowy przekroczy próg rentowności.

W zeszłym tygodniu spółka TXM, której większościowym akcjonariuszem jest Redan, poinformowała o wycofaniu prowadzonych sklepów Textilmarket z rynku czeskiego. Markety przynosiły straty.

Czytaj więcej: Polska sieć odzieżowa wycofuje się z Czech. Przez złe warunki rynkowe i straty