Fragment drogi ekspresowej S61 Suwałki - Budzisko zbuduje włoski wykonawca Impresa Pizzarotti. W Polsce ta firma buduje już odcinki drogi S5. Na realizację projektu na S61 ma czas do lata 2020 roku. Jak podaje GDDKiA, budowa fizycznie powinna rozpocząć się jesienią przyszłego roku (wcześniej musi przygotować projekt i uzyskać ZRID - Zgodę na Realizację Inwestycji Drogowej). Wartość kontraktu budowlanego to 605,5 mln zł.
Odcinek Suwałki - Budzisko ma 24,2 km długości, powstaną na nim dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pasy awaryjne i pas rozdziału, nawierzchnia będzie z betonu cementowego. Przy trasie zbudowane zostaną dwa węzły (Suwałki Północ i Szypliszki) oraz cztery MOP (Miejsca Obsługi Podróżnych).
- Jestem pewien, że w ciągu kilku najbliższych lat uda nam się w całości zrealizować ten projekt, który przyniesie liczne korzyści jego uczestnikom i pozwoli lepiej zintegrować kraje naszej części Europy – powiedział wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit podczas podpisania umowy.
Na zbudowanie całości trasy Via Baltica w Polsce będziemy musieli jeszcze trochę poczekać. Niektóre jej odcinki nie mają jeszcze wykonawców. Do drugiego etapu przetargu skierowano odcinek Szczuczyn - Raczki (wykonawcy będą teraz składać oferty cenowe). To najdłuższy z fragmentów S61 - ma mieć 63 km długości (cała ta trasa to 91 km). Jak podaje GDDKiA, także "na podlaskich odcinkach S61 od Ostrowi do Szczuczyna stopniowo wyłaniani są już wykonawcy, którzy złożyli najkorzystniejsze oferty".
Kiedy te wszystkie postępowania się zakończą, w realizacji będzie cała ekspresówka od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą. Według planów, inwestycja ma zakończyć się w 2021 roku (wtedy wstępnie oczekiwane jest zakończenie budowy obwodnicy Łomży). Na mapie na czerwono zaznaczono odcinki w realizacji, na zielono w przetargu (w tym na razie jeszcze odcinek od Suwałk, na który wczoraj podpisano już umowę), odcinki niebieskie są w przygotowaniu. Widać więc, że jeszcze sporo prac przed nami.
Budowa Via Baltica / GDDKiA
Koszt całej tej inwestycji szacowany jest na około 3,5 mld złotych. Współfinansowana jest z unijnego programu "Łącząc Europę" (ang. Connecting Europe Facility – CEF).
S61, jak już zostanie ukończona, będzie w Ostrowi Mazowieckiej łączyć się z S8 (częściowo także w realizacji), a więc i z Warszawą.
To także część międzynarodowej trasy zwanej Via Baltica, która jest częścią drogi międzynarodowej E67. Prowadzi z Polski (od Warszawy) przez Litwę i Łotwę do Estonii.
Via Baltica w Polsce to projekt, który (powoli) powstaje od wielu lat. O budowie takiej trasy myślał już rząd Włodzimierza Cimoszewicza (1996 - 1997). Projekt był kilka razy zmieniany, dochodziło do sporów - jak głośne starcie o Dolinę Rospudy. Za rządów PO, w 2009 roku zatwierdzono przebieg polskiej części Via Baltica po nowej drodze S61.