Nowa uchwała rządu zmienia uchwałę w sprawie „Programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023”. Nie jest ona zbyt rozbudowana. Najważniejszy fragment mówi o zwiększeniu ogólnego limitu środków Krajowego Funduszu Drogowego (KFD), przeznaczonych na realizację nowych zadań inwestycyjnych na drogach krajowych, zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad – ze 107 do 135 mld zł.
Rząd wskazuje, skąd mają być wzięte dodatkowe pieniądze. - Będą pochodzić z opłaty paliwowej, kredytów i pożyczek (głównie od międzynarodowych instytucji finansowych), obligacji oraz opłaty elektronicznej – czytamy w komunikacie Rady Ministrów.
Zobacz też: Mapy stanu budowy dróg w województwach
Rząd wyraźnie również tłumaczy, dlaczego budżet KFD trzeba powiększyć. - Wzrost tych środków jest niezbędny ze względu na konieczność podjęcia wzmożonych działań inwestycyjnych na terenie wschodniej Polski – przez realizację brakujących odcinków szlaku Via Carpatia w ciągu S 19 – wyjaśnia.
Via Carpatia to, zdaniem rządu, kluczowy transeuropejski korytarz transportowy, który może stać się nowym połączeniem Europy północnej i południowej, integrującym systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji.
Czytaj też: Drogowcy zaskoczą w środku lata
- Zaletami tej inwestycji będzie m.in. włączenie regionów słabiej rozwiniętych w główny strumień międzynarodowej wymiany handlowej oraz wykorzystanie ich potencjałów rozwojowych. Nowy ciąg komunikacyjny stworzy możliwość otwarcia na inne kraje w ramach Unii Europejskiej oraz spoza UE, takie jak Turcja, Ukraina, czy kraje bałkańskie – czytamy w komunikacie.
W nowej uchwale zobowiązano również ministra od spraw transportu do opracowania odrębnego programu wieloletniego zapewniającego dostosowanie dróg krajowych, zarządzanych przez GDDKiA, do przenoszenia nacisku 11,5 t/oś. To z kolei pochodna toczącego się w Komisji Europejskiej postępowania dotyczącego wdrożenia w Polsce dyrektywy 96/53/WE ustanawiającej dla niektórych pojazdów drogowych maksymalnych dopuszczalnych wymiarów w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalnego dopuszczalnego obciążenia w ruchu międzynarodowym.