Ujawnienie informacji o skali marnowania żywności ma być początkiem walki Tesco z marnowaniem żywności w Polsce i naszej części Europy. Grupa, wspólnie z 24 największymi globalnymi dostawcami firmy, ogłosiła deklarację dotyczącą m.in. zmniejszenia skali marnowania żywności w ich organizacjach o połowę do 2030 roku.
Jak wynika z danych Tesco, w roku finansowym 2016/17 (czyli od początku marca 2016 r. do końca lutego 2017 r.) sieć nie sprzedała w Polsce klientom 16 851 ton żywności, z czego 6 285 ton jeszcze nadawało się do spożycia. Co prawda Tesco przekazało organizacjom charytatywnym bądź jako pokarm dla zwierząt 1622 tony jedzenia, jednak wyrzucona żywność - zarówno ta, która jeszcze można było zjeść, jak i ta nienadająca się do spożycia – ważyła aż 15 229 ton.
. źródło: Tesco
Największą część wyrzucanej żywności stanowią warzywa i owoce (42 proc.) oraz pieczywo (18 proc.). To właśnie te produkty są najczęściej przekazywane bankom żywności i organizacjom charytatywnym.
. źródło: Tesco
W celu przeciwdziałania marnowaniu żywności Tesco wprowadziło m.in. ofertę „Perfectly Imperfect”, czyli warzywa i owoce o nieregularnych kształtach czy nieperfekcyjnym wyglądzie. Skróciło też czas dostaw owoców cytrusowych oraz zrezygnowało z promocji „„kup jeden, drugi otrzymasz gratis” na warzywa i owoce, by klienci nie kupowali ich niepotrzebnie za dużo.
Jak dodaje Tesco, od momentu rozpoczęcia w 2013 r. współpracy z bankami żywności i innymi lokalnymi organizacjami, łączna waga przekazanej żywności to 3 684 ton, co odpowiada 8 771 428 posiłkom. Obecnie ponad 220 sklepów w Polsce i 500 w całej Europie Środkowej oferuje możliwość przekazywania nadwyżek żywności.
***