Sejm przyjął specustawę o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Rząd zapowiada budowę "Airport City"

Robert Kędzierski
Sejm uchwalił specustawę o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Znamy nie tylko jego lokalizację, ale i wpływ na otoczenie i mapę komunikacyjną Polski. Rząd zapowiada też budowę "Airport City".

W czwartek głosami 235 posłów, przy sprzeciwie 190, Sejm przyjął specustawę, która umożliwi rozpoczęcie inwestycji związanych z Centralnym Portem Komunikacyjnym. 

Najważniejsza część ustawy dotyczy lokalizacji portu oraz infrastruktury, która będzie musiała powstać. CPK zostanie zbudowany w Stanisławowie w gminie Baranów - koło Grodziska Mazowieckiego, pomiędzy Łodzią a Warszawą, w pobliżu autostrady A2 oraz trasy kolejowej.

Lotnisko ma być jednym z największych w Europie - i zajmować aż 3 tys. ha. 

Podczas sejmowej dyskusji posłowie koalicji rządowej przekonywali, że budowa CPK jest konieczna. Okęcie wkrótce bowiem "zupełnie się zatka" i nie będzie w stanie pełnić roli hubu przesiadkowego. W 2017 roku z warszawskiego portu skorzystało 15,7 mln pasażerów, czyli o 22 proc. więcej niż w roku 2016. Rząd zapewnia, że po pierwszym etapie budowy CPK będzie obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln. 

Znamy terminarz

Prace przygotowawcze mają potrwać do końca 2019 roku. Budowa portu zakończyć ma się do końca 2027 r. W pierwszej kolejności rząd i wyznaczony przez niego pełnomocnik podejmą decyzje o warunkach rezerwacji terenu, decyzji lokalizacyjnych oraz zasadach przejmowania nieruchomości - inwestycja będzie bowiem wymagała wywłaszczenia wielu osób. 

Czytaj też: Steve Jobs zaplanował go ponad trzy dekady temu. Historia iPada. 

Lotnisko-miasto

Centralny Port Komunikacyjny będzie też wymagał wybudowania miasta dla obsługującego lotniska pracowników. Dlatego oprócz CPK rząd obiecuje budowę Airport City, które może być miejscem życia kilkudziesięciu tysięcy osób. 

CPK zmieni komunikacyjną mapę Polski

Mapa połączeń kolejowych prowadzących do CPKMapa połączeń kolejowych prowadzących do CPK Za Michał Wrzosek/Twitter

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego zakłada przemodelowanie kierunków polityki transportowej Polski i oparcie jej o system tzw. piasty i szprychy (Hub&Spoke), w którym główną rolę odgrywa CPK. Stanowi on punkt odniesienia do rozwoju pozostałych zasadniczych inwestycji transportowych - drogowych, kolejowych oraz lotniczych. Dlatego oprócz CPK trzeba będzie zbudować również system transportu kolejowego i drogowego, który pozwoli dotrzeć do lotniska. Zmieni to komunikacyjną mapę Polski. Podróż z głównych aglomeracji w Polsce ma trwać maksymalnie 2,5 godziny zaraz po starcie portu, a docelowo do 2 godzin. Wyjątkiem jest tu Szczecin, gdzie ważniejszą rolę mogą odgrywać połączenia lotnicze z CPK.

***

Ewa Błaszczyk: Nie zakładajmy na wstępie, czy będzie sukces czy klapa, tylko zróbmy robotę [NEXT TIME]

xxxx