Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów często informuje o nałożeniu kar na jakieś spółki za ich zachowania m.in. naruszające zbiorowy interes konsumentów. Jednak zwykle to dopiero początek drogi, bo ukaranym przysługuje prawo do odwołania. Zdarza się, że firmy i UOKiK "sądzą" się więc latami.
Tak było również w przypadku Polkomtela, bo karę, którą teraz Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów OSTATECZNIE nakazał spółce zapłacić – czyli ponad 4,9 mln zł - UOKiK nałożył w grudniu 2012 r.
Urząd zakwestionował wówczas kampanię reklamową sieci komórkowej 36.6 – marki dla młodzieży, należącej do Polkomtela. Uznał, że informacje na plakatach, w ulotkach czy w spotach telewizyjnych wprowadzały klientów w błąd. Co konkretnie było w tych materiałach reklamowych?
Otóż w reklamach mocno wyeksponowana była informacja, że cena połączenia telefonicznego do wszystkich sieci wynosi 29 groszy za minutę. W praktyce jednak oferta nie dotyczyła P4 (czyli operatora sieci Play). I choć taka wskazówka znajdowała się w materiałach, to, jak tłumaczył w 2012 r. UOKiK, „biorąc pod uwagę zastosowaną wielkość i kolorystykę czcionki, kierunek tekstu i tło - wskazówka objaśniająca mogła być nieczytelna, przez co informacja ta mogła wprowadzać w błąd przeciętnego konsumenta”.
I faktycznie - choć jakość poniższego filmiku i tak jest kiepska, to nie da się ukryć, że jasny, mały napis na śnieżnym tle (od 24 do 28 sekundy reklamy, w lewym dolnym rogu) nawet przy lepszej rozdzielczości trudno byłoby odczytać.
Co więcej, UOKiK-owi nie spodobało się też, że w reklamach 36.6 nie było informacji, że cena 29 groszy za minutę obowiązuje wyłącznie dla połączeń na maksymalnie 36 wybranych numerów, i że ustalenie tych wybranych, tańszych numerów na koncie użytkownika jest ODPŁATNE.
Polkomtel odwołał się od tej decyzji Urzędu. Po blisko dwóch latach, w październiku 2014 r., Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uchylił część decyzji UOKiK - w punktach dotyczących informacji, że promocja nie obejmuje Play. Obniżył również karę dla Polkomtela - do ok. 2,5 mln zł. Tyle, że w 2016 r. sprawa trafiła do Sądu Apelacyjnego, który nakazał Sądowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów ponowne rozpatrzenie sprawy. Tym razem SOKiK utrzymał pierwotną decyzję UOKiK – i Polkomtel musi jednak zapłacić karę aż ponad 4,9 mln zł.
Polkomtel co jakiś czas podpada Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów za swoje kampanie reklamowe. Przykładowo, w zeszłym roku UOKiK nałożył na operatora sieci Plus karę aż 30,7 mln zł (a na Cyfrowy Polsat 9,7 mln zł) za wprowadzanie w błąd klientów w kampaniach reklamowych oferty smartDOM i Power LTE.
***