KE dofinansuje budowę tunelu w Świnoujściu. Miasto chce zakończyć inwestycje do 2022 r.

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju poinformowało, że Komisja Europejska (KE) wyraziła zgodę na dofinansowanie w 100 proc. budowy drogowego połączenia między wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu.

KE miała trzy miesiące na wydanie decyzji w sprawie inwestycji.

- Ten termin upłynął wczoraj, bo informację przesłaliśmy komisji 26 marca. Mamy więc milczącą zgodę na dofinansowanie, a miasto ma pewność, że może dalej działać. Pieniądze unijne są w 100 proc. pewne - powiedział minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński, cytowany w komunikacie.

Świnoujście planuje zrealizować inwestycję do końca 2021 r. Najważniejszą częścią projektu będzie tunel o długości 1,76 km, który pozwoli kierowcom przejechać pod Świną.

Plan orientacyjny budowy tuneluPlan orientacyjny budowy tunelu fot. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

Wartość inwestycji to ponad 912 mln zł, a dofinansowania unijnego - ponad 775 mln zł. Środki na inwestycję pochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. 

Tunel w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie. Obecnie komunikacja odbywa się dzięki przeprawom promowym, których przepustowość jest mocno ograniczona. Tunelu ma rozwiązać te problemy.

Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra. Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu, każdy o szerokości 3,5 m., poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.

Wizualizacja tunelu pod ŚwinąWizualizacja tunelu pod Świną MATERIAŁY UM ŚWINOUJŚCIE

Na wyspie Uznam mieszka 80 procent populacji Świnoujścia. Wyspa nie ma połączenia drogowego z resztą Polski. Jedyne drogowe połączenia ze stałym lądem są po niemieckiej stronie wyspy.

Czytaj także: To była 'ostra walka o kontrakt', ale Włosi wybudują tunel w Świnoujściu. Za ponad 727 milionów złotych

Do przetargu na budowę tunelu stanęło kilkanaście firm, a jako najkorzystniejszą ofertę Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad wybrała tę złożoną przez konsorcjum firm Astaldi S.p.A. i Ghella S.p.A. 

Jak przebiegały starania o zgodę na sfinansowanie budowy tunelu?

28 kwietnia 2017 roku – podpisanie umowy o dofinansowanie,

23 marca 2018 roku – pozytywna opinia ekspertów unijnej agendy Independent Quality Review, która przed zatwierdzeniem dofinansowania unijnego ocenia jakość i stopień przygotowania największych inwestycji infrastrukturalnych,

26 marca 2018 roku – przekazanie do KE powiadomienia o projekcie,

26 czerwca 2018 roku – milcząca zgoda Komisji Europejskiej na unijne dofinansowanie.

+++ 

Emilian Kamiński: Żeby nie być frustratem, zacząłem sam organizować sobie życie [NEXT TIME]