H&M, szwedzki potentat rynku odzieżowego, opublikował najnowsze dane finansowe. Spółka po raz kolejny ma problem z niesprzedanymi ubraniami, które zalegają w magazynach. Towary mają już wartość 4 mld dol., co stanowi niemal 20 proc. przychodów firmy. Niesprzedane zapasy są o 13 proc. większe w porównaniu z zeszłym rokiem - donosi agencja Bloomberg.
To nie jedyny problem Szwedów, którzy czwarty kwartał z rzędu odnotowali spadek zysków. W ciągu pierwszego półrocza spadek zysku wynosi 28 proc. Biorąc pod uwagę tylko miniony kwartał był niższy o 22 proc.
Wzrost sprzedaży również nie budzi zadowolenia - w drugim kwartale wyniósł zaledwie 2 proc., co osiągnięto sprzedając towary o wartości 5,8 mln euro.
H&M chce rozwiązać swój problem na kilka sposobów. Po pierwsze zmienia system logistyczny, by łańcuch dostaw działał bez zbędnych opóźnień, był bardziej elastyczny i wydajny. Zarządzający spółką Karl-Johan Persson, cytowany przez Market Watch, przyznał, że w początkowej fazie wdrażania systemu mogą pojawić się problemy logistyczne, które doprowadzą do chwilowego pogorszenia się sytuacji w sklepach.
Po drugie w szwedzkich sklepach w drugiej połowie roku pojawi się nowy asortyment - będą to lampy i meble.
Czytaj też: Polski rząd ma w budżecie sporą nadwyżkę. Aż 10 mld zł.
Poza tym sieć planuje otworzyć 240 nowych sklepów. Głównie na rynkach rozwijających się. W krajach wysoko rozwiniętych sieć odnotowuje bowiem spadki. H&M zwiększa też zakres działalności sklepów internetowych, które będą dostępne w trzech nowych krajach.
Sieć zapowiada też wyprzedaże, które mają pomóc zmniejszyć zapasy magazynowe. Całkiem możliwe więc, że wkrótce w sklepach sieci pojawi się więcej przecenionych produktów.
Zmiany sprawić, że w 2019 roku poziom zapasów spadnie do 12-14 proc. wartości sprzedaży.
Sytuacja szwedzkiej spółki po raz kolejny jest porównywana przez analityków do sytuacji konkurenta - firmy Inditex, właściciela Zary. W jej sklepach wdrażana jest właśnie nowa technologia, która ma ułatwić odbieranie zamówień składanych przez internet. Klientom będą je kompletować roboty.
H&M (Hennes & Mauritz AB) to firma licząca sobie ponad 70 lat. Problemy wynikające ze spadającej liczby klientów odczuwa od zeszłego roku, kiedy to notowania spółki spadły do poziomu najniższego od roku 2009. Swoje kłopoty spółka tłumaczyła zmianą zachowań klientów, którzy pojawiają się w sklepach rzadziej, częściej dokonując zakupów przez internet.
***