Cała Via Baltica na Warmii i Mazurach już w realizacji. Jest kolejna umowa - 23 km za 700 mln zł
Odcinek Szczuczyn - węzeł Ełk Południe będzie miał ok. 23 km. Wartość zadania wynosi ok. 700 mln zł, jest współfinansowane ze środków unijnych.
Projektem i budową ostatniego z warmińsko-mazurskich odcinków S61 długości zajmie się konsorcjum firm: Porr, Porr Bau oraz UNIBEP. Odcinek ma być gotowy w trzecim kwartale 2021 r.
Co ciekawe, jeszcze w lipcu jako wykonawcę tego odcinka GDDKiA podawał firmę Budimex. Spółka jednak zdecydowała się nie podpisywać ostatecznej umowy, wobec czego GDDKiA zwróciła się do konsorcjum z firmą Porr na czele, które przedstawiło ofertę o 27 mln zł wyższą niż Budimex. Nieoficjalnie mówi się, że Budimex wycofał się z budowy odcinka na zaproponowanych warunkach cenowych (ok. 672,5 mln zł), bo przy obecnych realiach rynkowych - rosnące ceny materiałów i presja płacowa, a niechęć inwestorów do odpowiedniej indeksacji cen - byłoby to przedsięwzięcie na granicy opłacalności.
Cała S61 gotowa za trzy lata
Droga ekspresowa S61, łącząca się w Ostrowi Mazowieckiej z S8, to polski fragment międzynarodowej trasy Via Baltica. Trasa ma docelowo połączyć Warszawę z państwami bałtyckimi - ma kończyć się w estońskim Tallinnie.
Wliczając odcinek Szczuczyn - węzeł Ełk Południe, na którego projekt i budowę podpisano umowę w poniedziałek, z 13 zaplanowanych odcinków S61 (łącznie o długości ok. 214 km), tylko na jeden jeszcze nie została podpisana umowa. Chodzi o odcinek Łomża Zachód - Kolno, o długości ok. 13 km. Wybrano jednak już w tym przypadku wykonawcę - to firma TOTO. Jeśli nie będzie żadnych nieoczekiwanych sytuacji, to wkrótce i umowa na ten odcinek zostanie zawarta, i cała S61 będzie już w budowie (niektóre fragmenty już są gotowe).
Jeden odcinek S61 (Raczki - obwodnica Suwałk; ok. 13 km) jest już w użytkowaniu, pozostałych 11 o łącznej długości ok. 188 km i wartości umów ok. 4,7 mld zł, jest już w realizacji.
Poniżej "stan budowy" wszystkich odcinków S61, za GDDKiA:
1. Podborze – Śniadowo, długość ok. 19,5 km
- w realizacji, RUBAU POLSKA i CONSTRUCCIONES RUBAU Hiszpania,
- wartość ok. 479 mln zł, umowa 30.01.2018 r., oddanie IV kw. 2020 r.
2. Śniadowo – Łomża Południe, ok. 17 km
- w realizacji, POLAQUA,
- wartość ok. 380 mln zł, umowa 9.02.2018 r., oddanie IV kw. 2020 r.
3. Łomża Południe – Łomża Zachód, ok. 7,2 km
- w realizacji, MOTA ENGIL Central Europe,
- wartość ok. 218 mln zł, umowa 21.12.2017 r., oddanie IV kw. 2020 r.
4. Łomża Zachód – Kolno, ok. 13 km
- wybrano firmę TOTO (umowa niepodpisana),
- wartość ok. 525,6 mln zł, oddanie planowane II połowa 2021 r.
5. Kolno – Staiski, ok. 16,5 km
- w realizacji, STRABAG,
- wartość ok. 288 mln zł, umowa 31.10.2017 r., oddanie IV kw. 2020 r.
6. Stawiski – Szczuczyn, ok. 18 km
- w realizacji, BUDIMEX,
- wartość ok. 342 mln zł, umowa 31.10.2017 r., oddanie IV kw. 2020 r.
7. obwodnica Szczuczyna II jezdnia, ok. 6,6 km
- w realizacji, POLAQUA,
- wartość ok. 75 mln zł, umowa 26.05.2017 r., oddanie wiosna 2020 r.
8. Szczuczyn – Ełk Południe, ok. 23 km
- w realizacji, konsorcjum Porr SA, Porr Bau GmbH, UNIBEP SA
- wartość ok. 700 mln zł, oddanie III kw. 2021 r.
9. Ełk Południe - Wysokie, ok. 23 km (wraz z S16 do Ełku)
- w realizacji, konsorcjum TRAKCJA PRKI, Mostostal Warszawa, Przedsiębiorstwo Eksploatacji Ulic i Mostów Białystok,
- wartość ok. 686 mln zł, umowa 19.07.2018 r. oddanie III kw. 2021 r.
10. Wysokie – Raczki, ok. 20 km
- w realizacji, BUDIMEX,
- wartość 484 mln zł, umowa 4.07.2018 r., oddanie poł. 2021 r.
11. Raczki – obwodnica Suwałk, ok. 13 km
- w użytkowaniu, BUDIMEX, realizacja łącznie z obwodnicą Augustowa,
- wartość 659 mln zł, oddana 2014 r.
12. Obwodnica Suwałk, ok. 12,8 km
- w realizacji, BUDIMEX,
- wartość ok. 300 mln zł, umowa 29.09.2015 r., oddanie wiosna 2019 r.
13. Suwałki – Budzisko, ok. 24,2 km
- w realizacji, IMPRESA PIZZAROTTI,
- wartość ok. 605 mln zł, umowa 6.06.2017 r., oddanie połowa 2020 r.
. źródło: GDDKiA
Polski odcinek Via Baltica to również blisko 105 km drogi ekspresowej S8 od węzła Powązkowska w Warszawie do końca obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej. W tym roku kierowcy pojadą brakującymi odcinkami od Wyszkowa do obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej. Łączny koszt budowy S8 Warszawa - Ostrów Maz. to ok. 4 mld zł.
***
-
Niemcy przedłużą lockdown do końca marca. Będą jednak wyjątki
-
Orlen przejął Polska Press. 20 dzienników lokalnych w rękach państwowej spółki, prezeska odchodzi
-
Likwidacja OFE. Rząd przyjął projekt ustawy
-
Reforma OFE. Były minister finansów mówi o "półprawdach', które serwuje rząd [WYKRES DNIA]
-
Sanatoria i uzdrowiska otwarte od 11 marca. NFZ podał warunki pobytu
- Wniosek o postojowe - kto może z niego skorzystać, w jakiej wysokości i jakie warunki należy spełnić?
- Zadłużenie Skarbu Państwa dalej w górę. W skali roku wzrosło o 8 tys. zł na jednego mieszkańca
- Rocket Lab wybuduje wielką rakietę wielokrotnego użytku. W kosmos wyniesie nie tylko satelity
- Spadek emisji CO2 dzięki pandemii był chwilowy. Już w grudniu przekroczono poziom z 2019 roku
- Rząd wydał kolejne 2 mln zł na aplikację ProteGO Safe. Powiadomienia włączyło niespełna 4 tys. osób