Odcinek Szczuczyn - węzeł Ełk Południe będzie miał ok. 23 km. Wartość zadania wynosi ok. 700 mln zł, jest współfinansowane ze środków unijnych.
Projektem i budową ostatniego z warmińsko-mazurskich odcinków S61 długości zajmie się konsorcjum firm: Porr, Porr Bau oraz UNIBEP. Odcinek ma być gotowy w trzecim kwartale 2021 r.
Co ciekawe, jeszcze w lipcu jako wykonawcę tego odcinka GDDKiA podawał firmę Budimex. Spółka jednak zdecydowała się nie podpisywać ostatecznej umowy, wobec czego GDDKiA zwróciła się do konsorcjum z firmą Porr na czele, które przedstawiło ofertę o 27 mln zł wyższą niż Budimex. Nieoficjalnie mówi się, że Budimex wycofał się z budowy odcinka na zaproponowanych warunkach cenowych (ok. 672,5 mln zł), bo przy obecnych realiach rynkowych - rosnące ceny materiałów i presja płacowa, a niechęć inwestorów do odpowiedniej indeksacji cen - byłoby to przedsięwzięcie na granicy opłacalności.
Droga ekspresowa S61, łącząca się w Ostrowi Mazowieckiej z S8, to polski fragment międzynarodowej trasy Via Baltica. Trasa ma docelowo połączyć Warszawę z państwami bałtyckimi - ma kończyć się w estońskim Tallinnie.
Wliczając odcinek Szczuczyn - węzeł Ełk Południe, na którego projekt i budowę podpisano umowę w poniedziałek, z 13 zaplanowanych odcinków S61 (łącznie o długości ok. 214 km), tylko na jeden jeszcze nie została podpisana umowa. Chodzi o odcinek Łomża Zachód - Kolno, o długości ok. 13 km. Wybrano jednak już w tym przypadku wykonawcę - to firma TOTO. Jeśli nie będzie żadnych nieoczekiwanych sytuacji, to wkrótce i umowa na ten odcinek zostanie zawarta, i cała S61 będzie już w budowie (niektóre fragmenty już są gotowe).
Jeden odcinek S61 (Raczki - obwodnica Suwałk; ok. 13 km) jest już w użytkowaniu, pozostałych 11 o łącznej długości ok. 188 km i wartości umów ok. 4,7 mld zł, jest już w realizacji.
Poniżej "stan budowy" wszystkich odcinków S61, za GDDKiA:
1. Podborze – Śniadowo, długość ok. 19,5 km
2. Śniadowo – Łomża Południe, ok. 17 km
3. Łomża Południe – Łomża Zachód, ok. 7,2 km
4. Łomża Zachód – Kolno, ok. 13 km
5. Kolno – Staiski, ok. 16,5 km
6. Stawiski – Szczuczyn, ok. 18 km
7. obwodnica Szczuczyna II jezdnia, ok. 6,6 km
8. Szczuczyn – Ełk Południe, ok. 23 km
9. Ełk Południe - Wysokie, ok. 23 km (wraz z S16 do Ełku)
10. Wysokie – Raczki, ok. 20 km
11. Raczki – obwodnica Suwałk, ok. 13 km
12. Obwodnica Suwałk, ok. 12,8 km
13. Suwałki – Budzisko, ok. 24,2 km
. źródło: GDDKiA
Polski odcinek Via Baltica to również blisko 105 km drogi ekspresowej S8 od węzła Powązkowska w Warszawie do końca obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej. W tym roku kierowcy pojadą brakującymi odcinkami od Wyszkowa do obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej. Łączny koszt budowy S8 Warszawa - Ostrów Maz. to ok. 4 mld zł.
***