Największy detalista w Zjednoczonym Królestwie mocno czuje na plecach oddech niemieckiej konkurencji. Sieci dyskontowe, Aldi i Lidl zdobyły już łącznie 13,1 proc. udziału w tamtejszym rynku sprzedaży detalicznej. To niemal połowę tego, co Tesco, które ma 27,4 proc. Wyniki Niemców zmotywowały brytyjską firmę do przeniesienia walki na teren przeciwnika.
Według agencji Reuters Tesco w najbliższych dniach otworzy w Wielkiej Brytanii pierwszy sklep pod marką „Jack’s”. Nazwa jest hołdem dla Jack Cohena, który założył Tesco w 1919 roku. Najbardziej prawdopodobną datą startu nowego formatu sklepów Tesco jest 19 września – według Reutersa na ten dzień dziennikarze zostali zaproszeni do Chaatteris w Cambridgeshire, gdzie ma właśnie być otwarty pierwszy Jack’s. Dziennik „The Guardian” poinformował z kolei, że na budynku zauważyć już można logo nowej sieci.
W ramach budowania sieci dyskontów Tesco zamierza zarówno otwierać nowe placówki, jak i zmienić 60 istniejących sklepów z Tesco na Jack’s.
Czytaj więcej: Tesco zamyka kolejnych 13 sklepów w Polsce. Nawet do 2200 miejsc pracy zagrożonych likwidacją
Eksperyment z nowym formatem jest nieco wymuszony okolicznościami, albo raczej zachowaniami konsumentów. Brytyjczycy, podobnie jak Polacy, coraz częściej robią mniejsze zakupy, i nie jeżdżą już tak często do dużych hipermarketów. Sprawia to, że najwięksi detaliści w Zjednoczonym Królestwie muszą szukać sposobów na dotarcie do tej grupy klientów, do których już dotarły Aldi i Lidl (które w 4 lata zwiększyły łączne udziały w rynku o 4 punkty procentowe).
Pod kątem tworzenia sieci dyskontowej Tesco już od miesięcy wprowadza nowe marki własne, takie jak Redmere czy Woodside and Willow, które najprawdopodobniej znajdą się w sprzedaży w Jack’s. Utworzenie nowej marki sklepów wygląda też na logiczny krok w strategii, którą obecny prezes Dave Lewis realizuje od momentu przejęcia władzy w firmie.
Czytaj więcej: Tesco i Carrefour łączą siły i idą razem na zakupy. Chodzi o miliardy dolarów i jeszcze niższe ceny dla klientów
Polskie Tesco na chwilę obecną nie planuje wejścia w format dyskontu.
- Koncentrujemy się na sklepach, które mamy – powiedział next.gazeta.pl Michał Sikora z Biura Prasowego Tesco Polska.
Brytyjskie Tesco eksperymentowało już z dyskontowym formatem w przeszłości. W latach 80-tych prowadziło sieć Victor Value, ale po 4 latach porzucono projekt z obawy przed tym, by nie zagroziła ona głównej sieci Tesco.