Amerykanie sugerują Włochom, by trzymali się z daleka od nowego chińskiego Jedwabnego Szlaku

Władze Stanów Zjednoczonych ostrzegają Włochy, że powinny trzymać się z daleka od chińskiego projektu "Pasa i Szlaku". Garrett Marquis, rzecznik grupy doradców do spraw bezpieczeństwa narodowego Białego Domu nazwał plan budowy nowego Jedwabnego Szlaku "bezcelowym projektem".
Zobacz wideo

"Bezcelowy projekt"

Premier Włoch Giuseppe Conte oświadczył, że może podpisać porozumienie z chińskim przywódcą Xi Jinpingem jeszcze w tym miesiącu, mimo doniesień o zaniepokojeniu Stanów Zjednoczonych tym, że kluczowy sojusznik dołącza do tego projektu. "Włochy to ważna globalna gospodarka i świetne miejsce do inwestowania, a rząd włoski nie musi legitymizować chińskiego bezcelowego projektu infrastrukturalnego" - napisał rzecznik Garrett Marquis na Twitterze.

Czytaj też: Światu zostało pięć lat do wojny? "Amerykanie nie oddadzą roli światowego lidera bez walki"

Chiński przywódca ma gościć z wizytą państwową we Włoszech między od 22 do 24 marca. Premier Giuseppe Conte informował, że Rzym i Pekin zamierzają wtedy uzgodnić umowę ramową.

Apel niemieckiego biznesu

W styczniu także przedstawiciele niemieckiego przemysłu domagali się ostrzejszego kursu wobec Chin. Federalny Związek Przemysłu Niemieckiego (BDI) domagał się od rządu w Berlinie, UE i Komisji Europejskiej zaostrzenia kursu w konkurencji z Chinami. Przemysł nadal chce korzystać z szans, jakie przynosi handel z Chinami. "Ale nikt nie może po prostu ignorować wyzwań, jakie Chiny stawiają przed Unią Europejską i Niemcami" - ostrzega szef Związku Dieter Kempf w  tzw. dokumencie podstawowym BDI.

Nowy Jedwabny Szlak

Popierany przez Xi Jinpinga plan "Pasa i Szlaku" ma na celu połączenie Chin drogą morską i lądową z południowo-wschodnią i środkową Azją, Bliskim Wschodem, Europą i Afryką poprzez sieć infrastruktury budowanej na linii dawnego Jedwabnego Szlaku.

Inicjatywa zapoczątkowana w 2013 r. jest jedną z kluczowych koncepcji rozwoju gospodarczego Państwa Środka.Odwołuje się do starego szlaku łączącego Chiny z Europą i Bliskim Wschodem. Od III w. p.n.e. do XVII w. n.e. kupcy transportowali nim jedwab, a także żelazo, papier, złoto i wyroby jubilerskie.

Współczesny szlak służy głównie do transportu towarów wysoko przetworzonych. Do Europy trafia głównie elektronika i odzież, a do Chin m.in. alkohol, artykuły spożywcze i samochody.